KALENDARZ KOLEKCJONERSKI

magazynu

Koleje Małe i Duże

2024 rok

 Chcąc uwiecznić wyjątkowo piękne rysunki polskiego taboru, które zwykle publikujemy w formie rozkładówek w magazynie KMiD, postanowiliśmy wybrane z nich drukować w postaci eleganckiego i unikatowego, kolekcjonerskiego kalendarza, o wymiarach nie ograniczonych formatem zeszytu, jednocześnie nie składanym (połamanym w miejscach złożenia).

UWAGA: Od roku 2017 Kalendarz KMiD jest drukowany nową, ale też i kosztowną techniką, dającą znakomite efekty, w jednym kawałku 196 cm długości na trwałej folii samoprzylepnej.

Kalendarze KMiD z lat poprzednich (do 2016 r.) składają się z dwóch pasków do samodzielnego złączenia, np. sklejenia, które po złożeniu przedstawiają pięknie wyrysowany, pomalowany i oznakowany skład pociągu. Kalendarz taki po złożeniu dwóch pasków ma długość 196 cm x 32,5 cm wysokości, a dzięki najwyższej jakości grubego papieru kredowego dodatkowo zalaminowanemu prezentuje się niezwykle elegancko.

 

UWAGA - adres, telefon i mail odbiorcy!
Dla wygody i szybkości dostarczenia kalendarzy staramy się wysyłać je kurierem (Poczta Kurier48, DPD, InPost). Na zleceniach przesyłki kurierskiej wymagany jest telefon i mail adresata. Dla własnej wygody i szybkości otrzymania kalendarzy przy zamówieniu prosimy o podawanie telefonu i adresu mailowego dla kuriera.

 

 

Kalendarz kolekcjonerski KMiD

2024 rok

Seria limitowana - kalendarz już niedostępny - nakład wyczerpany!

KMiD2024_KalendarzSMK-2metry-mid.jpg

~ 2 metry

Lokomotywą na kalendarzu na rok 2024 jest parowóz Os24-6. Parowóz ten prowadzi pociąg osobowy z końca lat ‘60 - ostatnich lat eksploatacji parowozów serii Os24 na PKP.

Parowozy serii Os24 w liczbie 60 sztuk wyprodukował Fablok w latach 1925-1927 z przeznaczeniem do prowadzenia pociągów w dyrekcjach lwowskiej, stanisławowskiej, krakowskiej, także warszawskiej. Konstrukcja parowozu wzorowana była na austriackiej lokomotywie serii 570, w której w Polsce wprowadzono szereg udoskonaleń, często eksperymentalnych. Niestety parowóz okazał się niezbyt udany, w ruchu pośpiesznym miał niespokojny bieg, w ruchu osobowym był za ciężki i za silny. Po II wojnie światowej PKP odzyskały 15 parowozów, które skoncentrowano w DOKP Lublin (MD Lublin, Rozwadów, Zamość i Chełm). Ostatni z parowozów Os24-7 został skreślony z inwentarza parowozowni Chełm 17.04.1970 r.

Pierwotnie do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie został wytypowany parowóz Os24-10. Os24-7 okazał się być w lepszym stanie i ostatecznie ten stał się eksponatem muzeum, ale pierwotnie z przyczepionymi tabliczkami zdjętymi z Os24-10. Po latach staraniem Miłośników Kolei fałszywe oznaczenie parowozu zostało zastąpione prawidłowym Os24-7. 

Kalendarz kolekcjonerski KMiD na rok 2024 przedstawia pociąg z końca lat ‘60 ciągnięty parowozem Os24-6 z typowymi dla tego okresu wagonami pasażerskimi z DOKP Lublin. Pierwszy za lokomotywą jest poniemiecki „Eilzugwagen" serii Bhix ze stacji macierzystej Lublin. Drugim wagonem jest „zwężak" typu 3A serii Ahuxz z 1953 roku z wytwórni „Pa-Fa-Wag" Wrocław, także ze stacji macierzystej Lublin. Trzecim wagonem jest polski „Hecht" - „szczupak" serii Bhrx ze stacji macierzystej Chełm. Widoczny fragment czwartego wagonu to kolejny „Eilzugwagen" serii Bhix ze stacji macierzystej Chełm.

Skład pociągu z parowozem Os24 opracował i wyrysował, zmagając się z ciężką chorobą, Zdzisław Kołoda (stąd opóźnienie wydania kalendarza). Artystyczną, realistyczną kolorystykę, światłocienie i patynę na lokomotywę i wagony naniósł Krzysztof Wiśniewski z uwzględnieniem rzeczywistej kolorystyki parowozu z końca jego lat eksploatacji.

Od 2017 roku kalendarz KMiD jest drukowany nową, ale też i kosztowną techniką, dającą znakomite efekty, w jednym kawałku 196 cm długości na trwałej folii odpornej na promienie UV. 

 

 UWAGA:
Z powodów wymienionych powyżej kalendarz KMiD na rok 2024 ukazał się bardzo późno i w zasadzie był dostępny dopiero na początku 2024 roku.

Kalendarze te były oferowane przez wybrane sklepy i księgarnie, w cenie 65 zł za sztukę (przy odbiorze osobistym).

 Kalendarz ten można było otrzymać pocztą, w chroniącej go tubie, po wpłacie 80 zł (w tym: 64 zł - kalendarz, 16 zł - przesyłka polecona/kurierska w tubie) na konto APLAND - Andrzej Wilk

 


Archiwalne kalendarze kolekcjonerskie KMiD

  Niektóre dostępne jeszcze archiwalne kalendarze KMiD z rysunkami pociągów są wymienione poniżej.

Aby otrzymać archiwalne kalendarze KMiD pocztą, w chroniącej je tubie, wystarczy wpłacić wskazana kwotę za kalendarz/kalendarze plus 16 zł za przesyłkę kurierską na konto:

 APLAND - Andrzej Wilk
40-525 Katowice, ul. Kościuszki 182
Bank: mBank
numer konta: 50 11402004 0000 3402 6237 5634

Proszę nie zapomnieć podać adres, gdzie kalendarze mają być wysłane oraz telefon i mail odbiorcy dla kuriera.

UWAGA: W jednej tubie za jedną opłatą 16 zł za przesyłkę wysyłamy do 5 sztuk kalendarzy.

 

 


Kalendarz kolekcjonerski KMiD

2023 rok

Seria limitowana - kalendarz już niedostępny - nakład wyczerpany!

Kalendarz KMiD 2023 rok

~ 2 metry

Na rok 2023 proponujemy pociąg pasażerski z lokomotywą elektryczną EP03 - najstarszą, pierwszą wyprodukowaną dla PKP po II wojnie światowej.

Wojnę na PKP przetrwał tylko jeden elektrowóz E106, od 1959 roku oznaczony jako EP01-01. Brak taboru do obsługi zelektryfikowanego Warszawskiego Węzła Kolejowego uzupełniono wyprodukowanymi w latach 1953-1957 w Państwowej Fabryce Wagonów „Pa-Fa-Wag" we Wrocławiu lokomotywami E110÷E117, od 1959 roku oznaczonych serią EP02. Przed nimi szwedzki producent taboru ASEA na podstawie zawartej umowy dostarczył w latach 1951-1952 osiem lokomotyw elektrycznych do prowadzenia lekkich pociągów pasażerskich i towarowych. Szwedzkie lokomotywy pierwotnie oznaczone były serią E150 (numery E151÷E158), od 1951 roku serią E03 (numery od E03-01 do E03-08) i od 1959 roku ostatecznie serią EP03.

Kalendarz kolekcjonerski KMiD na rok 2023 przedstawia pociąg z około 1965 roku ciągnięty lokomotywą elektryczną EP03-04 z typowymi dla tego okresu wagonami pasażerskimi. Pierwszy za lokomotywą jest wagon bagażowy wytwórni H.Cegielski z 1957 roku typu 3F serii Fhxt. Za nim poniemiecki wagon pasażerski „Eilzugwagen" serii Bhix. Kolejnym jest przedstawiciel najbardziej charakterystycznych na PKP wagonów polskiej powojennej budowy, tzw. „zwężak" - tu typu 3A serii Ahuxz z 1953 roku z wytwórni „Pa-Fa-Wag" Wrocław. Widoczny na kalendarzu skład zamyka wagon przedwojennej budowy, tzw. polski „Hecht" - „szczupak", serii Bhrx.

Skład pociągu z lokomotywą EP03 opracował i wyrysował Zdzisław Kołoda. Artystyczną, realistyczną kolorystykę, światłocienie i patynę na lokomotywę i wagony naniósł Krzysztof Wiśniewski.

Od 2017 roku kalendarz KMiD jest drukowany nową, ale też i kosztowną techniką, dającą znakomite efekty, w jednym kawałku 196 cm długości na trwałej folii odpornej na promienie UV. 

 

Kalendarze te (do wyczerpania nakładu) były oferowane przez wybrane sklepy i księgarnie, w cenie 56 zł za sztukę. Kalendarz można było zamówić wysyłkowo w cenie 72 zł (w tym: 56 zł - kalendarz, 16 zł - przesyłka polecona/kurierska w tubie). 

Na dzień 18.12.2023 r. ostatnie sztuki kalendarza KMiD 2023 są dostępne w sklepie MODELMANIA w Galerii Metropolia w Gdańsku.





Kalendarz kolekcjonerski KMiD

2022 rok

Seria limitowana - kalendarz już niedostępny - nakład wyczerpany!

KMiD2022_KalendarzSMK-2metry-mid.jpg
~ 2 metry

Specjalnie na rok 2022 lokomotywą wyróżnioną na kalendarzu kolekcjonerskim KMiD jest najliczniej występujący na PKP parowóz serii Ty2.

W czasie II wojny światowej, w 1942 roku fabryki lokomotyw w Niemczech oraz na terenach okupowanych zostały przestawione na masową produkcję parowozu uproszczonej konstrukcji oznaczonej niemiecką serią 52. Do zakończenia wojny w 1945 roku wyprodukowano ogółem 6176 takich parowozów. 1407 maszyn pozostawionych po wojnie w Polsce stanowiło najliczniej eksploatowaną, stąd powszechnie spotykaną serię Ty2 na PKP. Po wojnie produkcja tych parowozów była kontynuowana jako seria Ty42 wynikiem czego przybyło ich dodatkowo 150 sztuk.

Kalendarz kolekcjonerski KMiD na rok 2022 zdobi powojenny pociąg towarowy z parowozem Ty2, który 80 lat temu zaistniał na kolejach w Polsce. Dodatkową motywacją zamieszczenia tego parowozu oraz wagonów jest to, że dzięki firmom modelarskim Roco i Piko od niedawna możemy cieszyć się ich modelami w wersji PKP.

Obraz lokomotywy Ty2 ze składem wagonów towarowych oraz ich oznakowanie opracował i wyrysował Zdzisław Kołoda z pomocą Piotra Gąsiorowskiego. Artystyczną, realistyczną kolorystykę, światłocienie i patynę na lokomotywę naniósł Krzysztof Wiśniewski, a na wagony Krzysztof Dobrzański.

Od 2017 roku kalendarz KMiD jest drukowany nową, ale też i kosztowną techniką, dającą znakomite efekty, w jednym kawałku 196 cm długości na trwałej folii samoprzylepnej.

 

 Kalendarze te (do wyczerpania nakładu) były oferowane przez wybrane sklepy i księgarnie, w cenie
43 zł
za sztukę.

 Kalendarz można było zamówić wysyłkowo w cenie 59 zł (w tym: 43 zł - kalendarz, 16 zł - przesyłka polecona w tubie). Niestety, nakład kalendarzy 2022 został rozprowadzony i nie jest już dostępny.

 

 


Kalendarz kolekcjonerski KMiD

2021 rok

KMiD2021_KalendarzSMK--mid.jpg
~ 2 metry

 Rok 2021 rozpoczął dekadę, w której równo 100 lat temu w odrodzonej Polsce zaczęły powstawać rodzime konstrukcje parowozów dla PKP i przemysłu.

Pierwszym, opracowanym w 1921 roku przez zespół polskich inżynierów przy współpracy z Biurem Konstrukcyjnym Fabryki Lokomotyw StEG w Wiedniu (Staats Eisenbahn Gesellschaft Wien) był parowóz towarowy serii Tr21. Pierwsze 36 sztuk parowozów zbudowała fabryka StEG. W latach 1922-1925 Fabryka Lokomotyw w Chrzanowie (Fablok) wyprodukowała 72 szt., a 40 szt. powstało w belgijskich zakładach Cockerill.

Dla uczczenia wspaniałych osiągnięć polskiej myśli technicznej, w stulecie powstania polskiego parowozu Tr21, zamieszczamy jego piękną sylwetkę na kalendarzu kolekcjonerskim KMiD na rok 2021. Na kolorowym obrazie, spatynowanym dla urealnienia wizerunku, parowóz Tr21 ciągnie skład wagonów towarowych z epoki, w większości 2-osiowych, z oznaczeniami właściwymi dla nowopowstałych w okresie międzywojennym Polskich Kolei Państwowych.

Obraz lokomotywy Tr21 ze składem wagonów towarowych oraz ich oznakowanie opracował i wyrysował Zdzisław Kołoda. Artystyczną, realistyczną kolorystykę, światłocienie i patynę na lokomotywę naniósł Krzysztof Wiśniewski, a na wagony Krzysztof Dobrzański

Ponownie, jak w latach 2017, 2018, 2019 i 2020 Kalendarz KMiD na 2021 r. został wydrukowany nową, ale też i kosztowną techniką, dającą znakomite efekty, w jednym kawałku 196 cm długości na trwałej folii samoprzylepnej.

 Kalendarze te (do wyczerpania nakładu) były oferowane przez wybrane sklepy i księgarnie, w cenie 36 zł za sztukę.

Mała ilość kalendarzy KMiD 2021 r. jest dostępna u Wydawcy oraz w sklepie MODELMANIA w Galerii Metropolia w Gdańsku. Aby otrzymać ten kalendarz pocztą od Wydawcy w chroniącej go tubie, wystarczy wpłacić 48 zł (w tym: 32 zł - kalendarz, 16 zł - przesyłka polecona w tubie) na konto:

APLAND - Andrzej Wilk
40-525 Katowice, ul. Kościuszki 182
Bank: mBank
numer konta: 50 11402004 0000 3402 6237 5634

Przy zamówieniu wskazane jest podanie telefonu i adresu mailowego dla kuriera. Wysyłka kurierem zapewni sprawniejsze otrzymanie przesyłki.

UWAGA: W jednej przesyłce poleconej w tubie (za 16 zł) wysyłamy do 5 sztuk kalendarzy.




Kalendarz kolekcjonerski KMiD

2020 rok

Seria limitowana - kalendarz już niedostępny - nakład wyczerpany!

KMiD2020_KalendarzSMK--min.jpg
~ 2 metry

Specjalnie na rok 2020 lokomotywą wyróżnioną na kalendarzu kolekcjonerskim KMiD jest duma polskiego kolejnictwa - parowóz Pm36 w otulinie aerodynamicznej.

Pm36 to parowóz-legenda Kolei Polskich. Jest to pierwszy i jedyny wyprodukowany w Polsce parowóz pośpieszny w układzie osi „Pacific" (2-3-1). Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce S.A. w Chrzanowie wyprodukowała tylko dwa takie parowozy, jeden - Pm36-1 w otulinie aerodynamicznej i drugi Pm36-2 w klasycznej postaci z kotłem i wiatrownicami. W 1937 roku ten także jedyny polski parowóz pośpieszny o kształtach aerodynamicznych prosto z fabryki w Chrzanowie pojechał na XIII Światową Wystawę Sztuki i Techniki w Paryżu. Jego piękny kształt w granatowej malaturze powłoki został nagrodzony złotym medalem wystawy na zawsze stając się chlubą i dumą rozwijającego się od podstaw, młodego polskiego kolejnictwa. Niestety, parowóz nie przetrwał II wojny światowej stając się jego legendą. Do dziś możemy podziwiać parowóz Pm36-2, bez otuliny, stacjonujący w parowozowni Wolsztyn, własność Muzeum Kolejnictwa w Warszawie.

 Na jedynym znanym, czarno-białym zdjęciu opływowego parowozu w warunkach eksploatacji, w sierpniu 1939 roku Pm36-1 pod parą ze składem wagonów pasażerskich - polskich „Hechtów" Chrx oczekuje odjazdu ze stacji Września. Kalendarz KMiD na rok 2020 uwiecznia wyrysowany tenże pociąg z parowozem i wagonami w barwnym, charakterystycznym malowaniu i oznakowaniu z epoki.

 Obraz opływowej lokomotywy Pm36-1 z wagonami pasażerskimi Chrx i ich oznakowanie opracował i wyrysował Zdzisław Kołoda. Artystyczną, realistyczną kolorystykę, światłocienie i patynę na lokomotywę i wagony naniósł znany z poprzednich prac Krzysztof Wiśniewski.

  Ponownie, jak w latach 2017, 2018 i 2019 Kalendarz KMiD na 2020 r. został wydrukowany nową, ale też i kosztowną techniką, dającą znakomite efekty, w jednym kawałku 196 cm długości na trwałej folii samoprzylepnej.

Kalendarze te (do wyczerpania nakładu) były oferowane przez wybrane sklepy i księgarnie,
w cenie 34 zł za sztukę.

Kalendarz można było zamówić wysyłkowo w cenie 46 zł (w tym: 34 zł - kalendarz, 12 zł - przesyłka polecona w tubie). Niestety, nakład kalendarzy 2020 został rozprowadzony i nie jest już dostępny.

 


Kalendarz kolekcjonerski KMiD

2019 rok

 Seria limitowana - kalendarz już niedostępny - nakład wyczerpany!

KMiD2019_KalendarzSMK--min.jpg
~ 2 metry

Na rok 2019 został przygotowany skład pociągu pasażerskiego z parowozem Ok22 na czele.

Większość serii parowozów rodzimej, polskiej konstrukcji powstała w okresie międzywojennym.
Budowały je „Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce S.A." w Chrzanowie, „Warszawska Spółka Akcyjna Budowy Parowozów" w Warszawie, „Zakłady Mechaniczne Hipolita Cegielskiego" w Poznaniu. Lokomotywy z nowopowstałych fabryk dzięki wprowadzonym nowatorskim rozwiązaniom, ulepszeniom, i w rezultacie udanej konstrukcji wyznaczyły złoty okres techniki parowozowej w Polsce. Towarzyszyły temu też względy estetyczne. Piękno ich sylwetek i ogólnie konstrukcji były znane i doceniane w kraju i za granicą. W plebiscycie magazynu „Technika Parowozowa" przeprowadzonym w 1929 roku to właśnie Ok22 została uznana za najładniejszą serię spośród wszystkich, także obcych konstrukcji parowozów występujących na PKP.

Na kalendarzu KMiD na 2019 r. parowóz Ok22 został zestawiony z wagonami pasażerskimi. Skład pociągu, z wagonem pocztowym serii Gmx, „polskim Hechtem" Chrx i pulmanami austriackiego pochodzenia ABhrx, Chrx został zainspirowany serią przedwojennych zdjęć, w tym zatytułowanych: „Uczniowie gimnazjum w Szopienicach przed wyjazdem na wycieczkę szkolną na Polesie" wykonanych w 1934 r. na tle tychże wagonów.

Obraz lokomotywy Ok22 ze składem pociągu i ich oznakowanie zostały opracowane i wyrysowane przez Zdzisława Kołodę. Artystyczną, realistyczną kolorystykę, światłocienie i patynę na lokomotywę i wagony naniósł znany z poprzednich prac Krzysztof Wiśniewski.

Ponownie, jak w latach 2017 i 2018 Kalendarz KMiD na 2019 r. został wydrukowany nową, ale też i kosztowną techniką, dającą znakomite efekty, w jednym kawałku 196 cm długości na trwałej folii samoprzylepnej.

Kalendarze te (do wyczerpania nakładu) były oferowane przez wybrane sklepy i księgarnie,
w cenie 34 zł za sztukę.

Kalendarz można było zamówić wysyłkowo w cenie 46 zł (w tym: 34 zł - kalendarz, 12 zł - przesyłka polecona w tubie). Niestety, nakład kalendarzy 2019 został rozprowadzony i nie jest już dostępny.

 


Kalendarz kolekcjonerski KMiD

2018 rok

 Seria limitowana - kalendarz już niedostępny - nakład wyczerpany!
 
KMiD2018_KalendarzSMK--min.jpg
~ 2 metry
 
Na rok 2018 wydaliśmy skład pociągu towarowego zestawionego z ładownych 2-osiowych węglarek ciągniętych przez parowóz Ty23-145 uzupełniony grafikami lokomotyw znanych z tarnogórskiego węzła kolejowego. Kalendarz przedstawia typowy dla tego węzła pociąg z lat 50. XX w. i powstał dla upamiętnienia historii 160-lecia kolei i 130-lecia parowozowni w Tarnowskich Górach.

Historia najpotężniejszej w Polsce stacji towarowej, rozrządowej w Tarnowskich Górach zaczęła się 160 lat temu - 24 stycznia 1858 roku oddano do użytku dla pociągów osobowych i towarowych ukończoną, jednotorową linię Opole - Tarnowskie Góry. 30 lat później skromną stację rozbudowano, przystosowując ją do roli stacji rozrządowej dla górnośląskich kopalń węgla. Na jej potrzeby, w 1887 roku oddano do użytku 16-stanowiskową parowozownię wachlarzową, a w 1889 roku dodatkowo prostokątną, 12-stanowiskową z przesuwnicą, użytkowaną do dziś. Największa rozbudowa węzła i ogromny wzrost przewozów węgla i koksu przypada na lata 30. wraz z wybudowaniem magistrali Śląsk - Porty. Przemieszczające się morze wagonów-węglarek, niezliczone pociągi zestawione nawet z 75. węglarek w składzie obsługiwały parowozy Ty23 wsparte później bardzo licznymi parowozami Ty246.

Dla upamiętnienia historii 160-lecia kolei i 130-lecia parowozowni w Tarnowskich Górach kalendarz KMiD na 2018 rok przedstawia pociąg zestawiony z ładownych węglarek z parowozem Ty23 na czele - typowy obraz znany z licznych fotografii, jak i licznych filmów dokumentujących pracę tarnogórskiego węzła kolejowego. Jeden z nich umieszczony jest na winiecie. Uzupełnieniem kolekcjonerskiego kalendarza są grafiki innych, spotykanych w tym węźle lokomotyw.

Skład pociągu obejmujący różne typy węglarek został wyrysowany przez Zdzisława Kołodę. Jest to rzeczywiste zestawienie realnych typów wraz z numerami inwentarzowymi węglarek odtworzone m.in. z obrazów dokumentalnego filmu „Kolejarskie Słowo" z 1953 r. Krzysztof Wiśniewski pięknie wyrysował parowóz Ty23-145. Krzysztof Dobrzański nałożył realistyczną patynę na rysunki węglarek. Autorem grafik lokomotyw z tarnogórskiego węzła jest Stanisław Pietrzyk.

Ponownie, jak na rok 2017 Kalendarz KMiD został wydrukowany nową, ale też i kosztowną techniką, dającą znakomite efekty, w jednym kawałku 196 cm długości na trwałej folii samoprzylepnej.

Kalendarze te (do wyczerpania nakładu) były oferowane przez wybrane sklepy i księgarnie,
w cenie 34 zł za sztukę.
 

 Nakład kalendarza wyczerpany! Prosimy nie zamawiać i nie dokonywać wpłat.

 


Kalendarz kolekcjonerski KMiD

2017 rok

Seria limitowana - kalendarz już niedostępny - nakład wyczerpany!

KMiD2017_KalendarzWSB--min.jpg
~ 2 metry 

Na rok 2017 wydaliśmy skład pociągu pośpiesznego z 1977 r. relacji Jelenia Góra - Warszawa Główna z lokomotywą SP45 na czele, prowadzącą wagony produkcji „Cegielskiego" 1A÷8A w tym wagon sypialny 11A wówczas jeszcze pod szyldem Przedsiębiorstwa WARS.

Oznaczona na PKP serią SP45, zaprojektowana przez Centralne Biuro Konstrukcyjne Przemysłu Taboru Kolejowego (CBKPTK) była pierwszą lokomotywą spalinową dużej mocy, przeznaczoną do pracy liniowej. Od 1970 r. na PKP była podstawowym przedstawicielem tej trakcji, obsługiwała pociągi pasażerskie i towarowe niemal w każdym zakątku Polski, na trwale wpisując się w wizerunek polskiej kolei. Najbliższy rok to kres eksploatacji tej serii lokomotyw. Ostatnie dwie z 265 wyprodukowanych lokomotyw w okresie najbliższych kilkunastu miesięcy najprawdopodobniej stanowić będą epilog ich historii.

Do tego niezrozumiała polityka Grupy PKP powoduje, iż one, jak i sprawne lokomotywy SU46, będące jej unowocześnioną wersją, odchodzą w niebyt w PKP CARGO, gdy tymczasem PKP Intercity do obsługi swych pociągów wynajmuje od Kolei Czeskich, słono za to płacąc, lokomotywy 754 „Nurek" wcale nie o lepszych parametrach eksploatacyjnych.

Dla upamiętnienia znakomitej myśli i osiągnięć polskiej techniki kolejowej, na 2017 r. proponujemy wizerunek pociągu z lat 70., kiedy lokomotywy SP45 opuszczające bramy fabryki były symbolem supernowoczesności na polskich torach. Na kalendarzu jest odtworzony skład pociągu pośpiesznego relacji Jelenia Góra - Warszawa Główna z 1977 r. prowadzonego na odcinkach niezelektryfikowanych lokomotywą SP45, ciągnącą znakomite wagony produkcji „Cegielskiego" 1A÷8A w tym wagon sypialny 11A wówczas jeszcze pod szyldem Przedsiębiorstwa WARS. Te wszechobecne przez dekady wagony to także już historia, zostały całkowicie wyparte ze szlaków PKP.

Skład pociągu i oznakowanie zostały wyrysowane przez Zdzisława Kołodę z wykorzystaniem udostępnionych przez Schlesienmodelle rysunków 3D do projektu modelu lokomotywy SP45/SU45 w skali H0. Realistyczną patynę na lokomotywę i wagony naniósł Krzysztof Wiśniewski. 

Po raz pierwszy, na rok 2017 Kalendarz KMiD został wydrukowany nową, ale też i kosztowną techniką, dającą znakomite efekty, w jednym kawałku 196 cm długości na trwałej folii samoprzylepnej.
Kalendarze te (do wyczerpania nakładu) były oferowane przez wybrane sklepy i księgarnie,
w cenie 30 zł za sztukę.

Nakład kalendarza wyczerpany! Prosimy nie zamawiać i nie dokonywać wpłat.

 



Aby otrzymać pocztą dostępne jeszcze kalendarze z poprzednich lat, obowiązkowo w ochronnej tubie, wystarczy wpłacić X + 16 zł
(w tym: X zł - kalendarze, 16 zł - przesyłka kurierska w tubie) na konto:

APLAND - Andrzej Wilk
40-525 Katowice, ul. Kościuszki 182
Bank: mBank
numer konta: 50 11402004 0000 3402 6237 5634

 UWAGA: W jednej tubie za jedną opłatą 16 zł za przesyłkę wysyłamy do 5 sztuk kalendarzy.
 
 


Kalendarz kolekcjonerski KMiD

2016 rok

Seria limitowana!

KMiD2016_KalendarzWSB--min.jpg
~ 2 metry 

Na rok 2016 wydaliśmy skład przedwojennego, międzynarodowego pociągu pośpiesznego relacji Bukareszt - Lwów - Kraków - Wiedeń prowadzonego w Polsce parowozem Pn11-6 i z wagonami ze słynnej katastrofy w Rzezawie w 1926 r.

Chluba Polskich Kolei, liniowe parowozy Pn11/Pn12 - piękne „ADRATIC"-i, austriackiej konstrukcji inż. Karla Gölsdorfa dumnie prowadziły na terenie odrodzonej Polski międzynarodowe pociągi pośpieszne. Co również interesujące, w składach tych pociągów podążały legendarne do dziś wagony sypialne towarzystwa CIWL, te same co w „Orient-Expresie" oraz przeznaczone do ruchu międzynarodowego wagony najbardziej udanej polskiej konstrukcji serii Chrx - słynne polskie „Hechty", których większość wywieziona przez okupantów bardzo długo po wojnie służyła Kolejom Niemieckim i Austriackim. Z tymi parowozami i pociągami wiąże się doniosłe wydarzenie, słynna katastrofa w Rzezawie pod Bochnią, 8 kwietnia 1926 r.

W 2016 r. przypada 90 rocznica tego wydarzenia, która wraz z legendarnymi parowozami i wagonami stały się kanwą badań historycznych oraz opracowania na ich podstawie kolekcjonerskiego kalendarza KMiD, przedstawiającego wizerunek takiego pociągu.

Skład pociągu i oznakowanie zostały wyrysowane przez Zdzisława Kołodę. Projekt wsparł konsultacją merytoryczną Roman Garbacik. Patynę na parowóz i wagony nanieśli Krzysztof Wiśniewski i Krzysztof Dobrzański.
 
Aby otrzymać ten kalendarz pocztą, obowiązkowo w tubie, wystarczy wpłacić 36
(w tym: 20 zł - kalendarz, 16 - przesyłka polecona w tubie).
 
 


Kalendarz kolekcjonerski KMiD

2015 rok

Seria limitowana!

Kalendarz Koleje Małe i Duże 2015 r.
~ 2 metry 

Na rok 2015, w związku z przypadającą w tym roku 170. rocznicą powstania Warszawsko-Wiedeńskiej Drogi Żelaznej, wydaliśmy, opracowany na podstawie żmudnych badań, analiz i kwerend archiwalnych dokumentów i historycznych publikacji techniczno-dokumentacyjny wygląd pociągu pocztowo-bagażowego z lat 1858-1899 Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej.
Parowóz serii 24 wyprodukowany w 1872 r. w fabryce A. Borsig w Berlinie (eksploatowany na W.W.D.Ż. do 1912 r.) ciągnie skład zestawiony z wagonu bagażowego, pocztowego oraz wagonów osobowych I, II i III klasy pomalowanych i oznakowanych zgodnie z obowiązującymi rosyjskimi przepisami obowiązującymi na carskich kolejach. 2 i 3-osiowe wagony osobowe wyprodukowały fabryki Zoller und Pflug Berlin i Weisbach Berlin. Wagony pocztowe i bagażowe dostarczyła firma G. Linke and Finkerney Works Breslau. Pociąg prowadzący wagony pocztowe i bagażowe był przyśpieszony, stąd w jego składzie nie ma wagonów IV klasy malowanych na kolor szary/popielaty.
Skład pociągu i oznakowanie zostały wyrysowane przez Zdzisława Kołodę. Projekt wsparł konsultacją merytoryczną Bogdan Pokropiński. Patynę na parowóz i wagony nanieśli Krzysztof Wiśniewski i Krzysztof Dobrzański.
Na kalendarzu zamieszczony jest także rozkład jazdy z 1850 r. oraz historyczny wisior-emblemat W.W.D.Ż.

Aby otrzymać ten kalendarz pocztą, obowiązkowo w tubie, wystarczy wpłacić 34 zł
(w tym: 18 - kalendarz, 16 - przesyłka polecona w tubie)

 


Kalendarz kolekcjonerski KMiD

2014 rok

Seria limitowana!

Kalendarz Koleje Małe i Duże 2014 r.
~ 2 metry 

Na rok 2014 proponujemy typowy skład pociągu osobowego z lat 2003÷2005 kursującego w sezonie letnim z Lęborka do nadmorskiej Łeby. Skład zestawiony z wagonów typu 120A ze stacji macierzystej Gdynia ciągnie „kociołek" - lokomotywa spalinowa SP42-161 z Zakładu Taboru Gdynia. Motyw kalendarza został wybrany ze względu na kres eksploatacji tych lokomotyw w Polsce. Znikając z kolejowych szlaków bezpowrotnie przechodzą już do historii.
Wyrysowane z detalami rysunki SP42-161 (Dariusz Wandtke) i wagonów (Adrian Wandtke) wraz z naniesionym malowaniem i oznakowaniem na podstawie oryginalnych zdjęć pociągu wykonanych w 2004 r. na stacji Lębork zostały pięknie spatynowane przez Krzysztofa Wiśniewskiego.
Na kalendarzu zamieszczony jest też fragment mapy kolejowej według stanu z 1949 r. obejmujący odcinek z Lęborka do Łeby z odbiciem w Garczegorzach na nieczynną od 1992 r. linię nr 230: Wejherowo - Garczegorze.

Aby otrzymać ten kalendarz pocztą, obowiązkowo w tubie, wystarczy wpłacić 34 zł
(w tym: 18 zł - kalendarz, 16 - przesyłka polecona w tubie)

 

 


Kalendarz kolekcjonerski KMiD

2013 rok

Seria limitowana!

Kalendarz Koleje Małe i Duże 2013 r.
~ 2 metry 

Na rok 2013 wydaliśmy skład pociągu towarowego Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej z lat 1870-1890, zestawiony z wagonów towarowych, w tym 2-osiowych węglarek i platform wyprodukowanych przez Zakłady Mechaniczne Lilpop, Rau i Loewenstein w Warszawie, ciągniętych przez parowóz typu Cn2 o numerze fabrycznym 2722, dostarczony w 1871 roku przez fabrykę Augusta Borsiga w Berlinie.
Wyrysowane z detalami rysunki parowozu i wagonów (Zdzisław Kołoda) wraz z naniesionym malowaniem i oznakowaniem z epoki zostały pięknie spatynowane przez Krzysztofa Wiśniewskiego.
Na kalendarzu zamieszczone są także: fragment niemieckiej mapy kolejowej z 1849 r., najstarszej z zaznaczoną trasą Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, awers i rewers wisiora z emblematem DŻWW, oryginalna, pisana cyrylicą tabliczka wagonowa Zakładów Mechanicznych Lilpop, Rau i Loewenstein w Warszawie

Aby otrzymać ten kalendarz pocztą, obowiązkowo w tubie, wystarczy wpłacić 32 zł
(w tym: 16 zł - kalendarz, 16 - przesyłka polecona w tubie).

 

 

Kalendarz kolekcjonerski KMiD

2012 rok

Seria limitowana!

Kalendarz Koleje Małe i Duże 2012 r.
~ 2 metry 

Na rok 2012 wydaliśmy skład pociągu osobowego w malowaniu i oznakowaniu z początku lat 50. zestawionego z 4-osiowych polskich „Hechtów" ciągniętych przez parowóz pośpieszny Pt31-32 z parowozowni Lublin. Wagony kolejno za lokomotywą to:
(1) PKP 019 920 Chrx, typ C-VI, H. Cegielski, Poznań 1931
(2) PKP 012 222 BChuxz, typ C-IX, Lilpop, Rau & Loewenstein, Warszawa 1931
(3) PKP 019 921 Chrx; typ C-VI, Lilpop, Rau & Loewenstein, Warszawa 1931
Wyrysowane w najdrobniejszych detalach rysunki wagonów (Zdzisław Kołoda) wraz z poprawionymi detalami nitowania oraz oznaczeniami (Krzysztof Koj) zostały pięknie spatynowane przez Krzysztofa Dobrzańskiego. Dokładny rysunek parowozu przygotował Adrian Wandtke, a pięknie go pokolorował na wizerunek z lat 50. Krzysztof Wisniewski.

Aby otrzymać ten kalendarz pocztą, obowiązkowo w tubie, wystarczy wpłacić 32 zł
(w tym: 16 zł - kalendarz, 16 - przesyłka polecona w tubie).
 

 

Kalendarz kolekcjonerski KMiD

2011 rok

Seria limitowana!

Kalendarz Koleje Małe i Duże 2011 r.
~ 2 metry 

Na rok 2011 wydaliśmy skład pociągu osobowego w malowaniu i oznakowaniu z połowy lat 60. zestawionego z 2-osiowych wagonów serii Pwi-27, Ci-28, BCi-29, Bi29, Ciu-21/33 ciągniętych przez parowóz tendrzak towarowy TKi3-120 z parowozowni Ostrów Wlkp. Wagony kolejno za lokomotywą to (kolejno: numer i seria PKP od roku 1956, numer i seria DRG w latach 1930-45, typ wagonu wg oznaczeń niemieckich, wytwórnia i rok budowy):
(1) 34508 F, 114 308 Pwi, Pwi-27, Sächsische Waggonfabrik A.G., Werdau i/Sa. 1927
(2) 23208 Bi, 83 670 Ci, Ci-28, Aktiengesellschaft für Eisenbahnbedarf, Weimar 1928
(3) 14570 ABi, 36 513 BCi, BCi-29, Dessauer Waggonfabrik A.G., Dessau 1930
(4) 9014 Bi, 27 943 Bi, Bi-29, Linke-Hoffmann-Busch, Breslau 1929
(5) 24080 Bi, 82449 Ciu, Ciu-21/33, H.Fuchs, Waggonfabrik A.G., Heidelberg 1922
(1933 - przebudowa wnętrza).
Wyrysowane w najdrobniejszych detalach rysunki wagonów wraz z oznaczeniami (Krzysztof Koj) zostały pięknie spatynowane przez Krzysztofa Dobrzańskiego. Dokładny rysunek parowozu przygotował Zdzisław Kołoda, a pięknie go pokolorował na wizerunek z lat 60. Krzysztof Wisniewski.

Aby otrzymać ten kalendarz pocztą, obowiązkowo w tubie, wystarczy wpłacić 30 zł
(w tym: 14 zł - kalendarz, 16 - przesyłka polecona w tubie).

 

 

Kalendarz kolekcjonerski KMiD

2010 rok

Seria limitowana!

Kalendarz Koleje Małe i Duże 2010 r.
~ 2 metry 

Na rok 2010 wydaliśmy skład pociągu towarowego zestawionego z 4-osiowych wagonów 17W (platformy, węglarek i wagonu krytego) ciagniętych przez tandem elektryczny ET41-044 z lokomotywowni Zduńska Wola Karsznice. Wyrysowane w najdrobniejszych detalach rysunki wagonów (Krzysztof Koj), wózków oraz elektrowozu (Stanisław Ledziński - Tololoko) zostały pięknie spatynowane przez Krzysztofa Dobrzańskiego. Oznaczenia na wagony i lokomotywę opracowal Krzysztof Koj.

Aby otrzymać ten kalendarz pocztą, obowiązkowo w tubie, wystarczy wpłacić 26
(w tym: 10 zł - kalendarz, 16 - przesyłka polecona w tubie).

Liczba kalendarzy jest ograniczona do 500 sztuk. Każdy z kalendarzy oznaczony jest indywidualnym numerem. Kalendarze można zamawiać do wyczerpania nakładu.

 

 

Kalendarz kolekcjonerski KMiD

2009 rok

Nakład wyczerpany!

Kalendarz Koleje Małe i Duże 2009 r.
~ 2 metry 

Na rok 2009 wydaliśmy skład trzech wagonów (ryflaków) typu 43A serii Afhxt + 2x Bhixt, ciągniętych przez parowóz TKt48 ze stacji Nasielsk. Wyrysowane w najdrobniejszych detalach rysunki ryflaków (Krzysztof Koj) oraz parowozu (Krzysztof Wiśniewski) zostały pięknie pokolorowane przez Krzysztofa Wiśniewskiego. Oznaczenia na wagony opracowal Krzysztof Koj.

Liczba kalendarzy jest ograniczona do 650 sztuk. Każdy z kalendarzy jest oznaczony indywidualnym numerem.

Nakład kalendarza wyczerpany! Prosimy nie zamawiać i nie dokonywać wpłat.

 

 


Kalendarz kolekcjonerski KMiD

2008 rok

Nakład wyczerpany!

Kalendarz Koleje Małe i Duże 2008 r.
~ 2 metry

Na rok 2008 wydaliśmy skład 4-czlonowego zespołu wagonów piętrowych serii Bhp (dawna Bipa), ciągniętych przez parowóz Ol49. Wyrysowane w najdrobniejszych detalach rysunki zespołu (Zdzisław Kołoda) oraz parowozu (Dariusz Wandtke) zostały pięknie pokolorowane przez Krzysztofa Wiśniewskiego, a oznaczenia na wagony opracował Krzysztof Koj.

Liczba kalendarzy jest ograniczona do 500 sztuk. Każdy z Kalendarzy jest oznaczony indywidualnym numerem.

Nakład kalendarza wyczerpany! Prosimy nie zamawiać i nie dokonywać wpłat.
 



Aby otrzymać wybrane kalendarze pocztą, obowiązkowo w tubie, wystarczy wpłacić wskazaną kwotę za kalendarze
plus 16 zł za przesyłkę kurierską w tubie na konto:

APLAND - Andrzej Wilk
40-525 Katowice, ul. Kościuszki 182
Bank: mBank
numer konta: 50 11402004 0000 3402 6237 5634

 UWAGA: W jednej tubie za jedną opłatą 16 zł za list polecony wysyłamy do 5 sztuk kalendarzy.  

 

KOLEJE MAŁE I DUŻE, Wydawca: APLAND, 40-525 Katowice, ul. Kościuszki 182
tel. 601 433-075, kmd@kmd.pl