|
|
Koleje Małe i Duże 1-2/2021(37)
Kultura techniczna po polsku ...II
Most nad Jeziorem Pilchowickim - polska historia współczesna ...1
Spis treści ...2
Parowozownia Wolsztyn znów „jedyna taka” cd.2 ...3
Union Pacific BIG BOY 4014 – odrodzenie legendy ...8
W porównaniu ze zwyczajowo normalnymi w Polsce problemami związanymi z funkcjonowaniem Instytucji dziedzictwa Kultury technicznej pn. „Parowozownia Wolsztyn” przedstawiamy jakże inne, amerykańskie podejście do sprawy pokazując jak został ożywiony z martwych zabytkowy parowóz Big Boy. Przybliżamy historyczne okoliczności, działalność towarzystwa kolejowego Union Pacific i czynniki, dzięki którym powstały legendarne parowozy Big Boy. Szczególnie opisujemy nieobyczajny w polskiej mentalności przebieg procesu doprowadzenia parowozu UP 4014 do stanu czynnego – ściągnięcie trupa z pomnika na tory, przetransportowania przez połowę kontynentu i staranne odbudowanie wszystkich jego części.
Estakada kolejowa w Gorzowie Wlkp. – modernizacja 2016-2020 ...26
„Pacific” w potrzasku – Kulisy pewnego wypadku z „księżniczką” 1968 r. ...34
Parowóz Py1 kolei wąskotorowych –
część I: Pochodzenie • Parowozy kolei polowych Rosji ...38
Fabryka maszyn w Kołomnie w latach 1901-1929 zbudowała około 500 sztuk małych, 3-osiowych parowozów na potrzeby wojskowych kolei polowych Rosji. Parowozy te miały też zastosowanie w rolnictwie, fabrykach, na wielkich budowach. W międzywojennej Polsce było eksploatowanych około 70 parowozów z oznaczeniem C9 na PKP. Po II wojnie światowej PKP eksploatowały 14 parowozów, którym nadało oznaczenie Py1. Pierwsza część opracowania przedstawia opis konstrukcji i produkcję tych parowozów. W następnej części opisane będą dzieje tych parowozów i ich służba w Polsce. Bogdan Pokropiński
Parowóz osobowy PKP serii OKl101 ...48
Saksońskie parowozy serii XIV HT (BR 755 DRG) zostały wyprodukowane w liczbie 106 sztuk na potrzeby Kolei Saksońskich. W czasie I wojny światowej Niemcy sprowadzili je do pracy w rejony Łodzi, Warszawy, Radomia. Po wojnie 11 parowozów pozostało w odrodzonej Polsce, gdzie służyły przez cały okres międzywojenny. 4 parowozy, które pozostały po II wojnie światowej nie opłacało się odbudować, nie zostały uruchomione i zostały skasowane. Ryszard Stankiewicz
Parowóz OKl101 w modelu ...65
Widok odchodzący w zapomnienie – Linia nr 251: Tama Brodzka – Iława Gł. ...70
Na archiwalnej fotografii – Linia nr 251: Tama Brodzka – Iława Gł. ...78
Linię nr 251 zlikwidowano w sposób zupełnie absurdalny. Choć przetrwała dwie wojny światowe, nie zdołała stawić oporu kapitalistycznej rzeczywistości lat 90. na PKP. W 2000 r. bezduszną decyzją administracyjną zawieszono na niej przewozy, z dnia na dzień pozbawiając komunikacji sporej grupy pasażerów, która regularnie z niej korzystała. Wyłączona z eksploatacji ulegała postępującej degradacji, by po 10 latach zatracić ostatnie ślady jej istnienia. Rafał Bajko
Z naszej biblioteki: TKt48 – Eurosprinter 2019 ...94
Wydawnictwa Koleje Małe i Duże ...97
Ogłoszenia i forum klubowe ...100
Nowości Modelarskie 2019-2020 ...102
Rok 2019 i 2020 przyniósł nadzwyczaj obfity wysyp modeli taboru PKP. Od lat największy w tym udział ma firma PIKO, serwująca najbogatszą ofertę lokomotyw i wagonów o polskim wyglądzie, w tym absolutnie unikatowych, tylko dla nas, bo stworzonych dla Polski i eksploatowanych tylko na polskich kolejach. Zaprezentowane są nowoopracowane formy lokomotyw i wagonów oraz lista nowych modeli PIKO i ROCO uszeregowana numerami katalogowymi. Przedstawiam też moją ocenę absolutnej nowości PIKO – modelu parowozu BR78, który ma się ukazać w spolszczonej wersji jako OKo1. Andrzej Wilk
• Tabor PKP w H0 ...102
• Kolorystyka wagonów RAL ...108
• Epoki kolejowe ...110
• Lista nowości 2019-2020 PIKO ROCO ...110
Ygreki od ROBO ...114
BR78 (OKo1) – nowy parowóz Piko od PIKO ...120
Dlaczego wydarzenie „MINIATUROWA POLSKA • Świat wokół kolei” jest najważniejsze ...124
.
|
|