Koleje Małe i Duże 1-2/2018(36)
















Koleje Małe i Duże 1-2/2018(36)


Jaka piękna katastrofa, czyli pociągi dalekobieżne
    spółki PKP Intercity prowadzone trakcją spalinową  ...1
Spis treści  ...6
Parowozownia Wolsztyn znów „jedyna taka”  ...7
Hallo! Tu Bw Chemnitz Hilbersdorf  ...12
Nasze sprawy:
  • Stowarzyszenie Stacja Chrzanów  ...18
  • Stowarzyszenie Linia102.pl w Przemyślu  ...20
Kopalnia Piasku Szczakowa – sentymentalne pożegnanie  ...22
Pożegnanie z pojazdami SA101 SA102  ...24
Parowóz osobowy PKP serii Om101  ...30

W 1919 r. Rada Ambasadorów państw zwycięskich przyznała naszemu krajowi 100 zdobycznych lokomotyw będących w gestii francuskiej na poczet podziału taboru niemieckiego. PKP otrzymały 80 parowozów G8 (Tp3), 19 P8 (Ok1) i 1 pośpieszny serii C (Om101). Choć na PKP zakwalifikowano go na podstawie średnicy kół napędowych do parowozów osobowych, Om101-1 prowadził pociągi międzynarodowe i pośpieszne. Przed końcem okresu międzywojennego, przydzielony do parowozowni Łódź Kaliska kursował z pociągami pośpiesznymi na odcinkach Łódź Kaliska – Ostrów Wlkp i Łódź Kaliska – Warszawa oraz z osobowymi na odcinku Łódź Kaliska – Toruń Gł. – Bydgoszcz Gł. We wrześniu 1939 r. wyjechał na wschód z pociągiem ewakuacyjnym, dostał się w ręce sowieckie i już nigdy stamtąd nie wrócił. Ryszard Stankiewicz

Piękna Wirtembergianka – parowóz Om101 w grafice 3D  ...44
Okruchy przeszłości z kocmyrzowskiej kolei
    – parowóz Tp1, tymczasowy przystanek Bieńczyce Osiedle  ...48
Widok odchodzący w zapomnienie – Linia nr 209: Brodnica – Bydgoszcz Wschód  ...52

Budowę linii 209 rozpoczęto w latach 80. XIX wieku i kontynuowano aż do roku 1900. Przez blisko 100 lat zapewniała ona komunikacyjne zespolenie Brodnicy oraz Bydgoszczy - znaczących ośrodków Pomorza i Kujaw, stanowiąc zarazem istotny element lokalnej sieci transportowej. Niestety, od 1999 r. przewozy na kolejnych odcinkach drogi żelaznej zaczęły być sukcesywnie zawieszane. Choć z czasem częściowo ją reaktywowano, to znaczny jej fragment został trwale pozbawiony perspektyw na przyszłość. Artykuł znakomitym piórem Rafała Bajko przywraca wspomnienia o niej oraz dokumentuje jeszcze widoczne ślady po jej istnieniu.

Z naszej biblioteki: Węzeł kolejowy Katowice 1846-2017  ...72
Ogłoszenia i forum klubowe  ...73
Wagony-cysterny 406R ROBO  ...79
PIKO über alles! – Awatary PIKO  ...80

- jakkolwiek przeróżne budzi to skojarzenia, dokładnie taka jest obecna rzeczywistość. Oferta niemieckiej firmy na Polskę kolejowych zabawek i modeli polskich pierwowzorów z polskich fabryk i zakładów przybrała rozmiary wcześniej nieoczekiwane przez nas nawet w marzeniach. Oferta ta swym rozmachem nie tylko znacznie przebija wszystkie inne firmy kolejkowe, ale też takiego wyjątkowego dla nas urodzaju nigdy, od żadnej z firm nie doświadczył i wciąż nie doświadcza żaden kraj, w tym przede wszystkim spośród krajów Europy Wschodniej będących od zawsze bastionem firm kolejkowych z DDR z firmą PIKO na czele.

Zmarnowany potencjał, czyli model „Rumuna” ST43 od MTB  ...86
Waloryzacja: Reflektory ST44 Roco  ...90
DCC: Lepsze światła ET22 PIKO  ...91
Waloryzacja: Detale z metalu  ...92
Wydarzenia modelarskie:
 • Międzynarodowy projekt edukacyjny „Kolej w miniaturze” Bielsko Biała 2018  ...96
 • II Włocławska wystawa makiet kolejowych i samochodowych 2017  ...98
 • III Festiwal „Kolej w Miniaturze” Sosnowiec 2018  ...100
 • Miniaturowa Polska – Świat wokół kolei – Gliwice 2018  ...106

Pierwsza edycja tej z założenia ogólnopolskiej dla klubów i modelarzy imprezy przebiegła z sukcesem, rozgłosem i niezłymi perspektywami na przyszłość. Miniaturowa Polska umożliwia sympatyczne spotkanie zainteresowanych koleją, dzielenia się doświadczeniami, planami i osiągnięciami aktywnych grup, indywidualnych modelarzy i kolekcjonerów z całej Polski, prezentację swych najlepszych dzieł i osiągnięć modelarskich. Miniaturowa Polska zdecydowanie nakierowana jest na aktywną popularyzację kolejowego hobby i zainteresowania polską koleją w ogóle wypełniając jednocześnie społeczną misję zachęcenia do podjęcia nauki i zasilenia kadr o specjalnościach kolejowych.

.

Koleje Małe i Duże 1-2/2018(36)
ISSN 1641-117X,   BAR 9771641117181-01
w języku polskim, format 210 x 280mm, 110 stron kolor
Cena: 36 zł,   Cena wysyłkowa (z kosztem przesyłki): 40 zł