|
|
Koleje Małe i Duże 1-2/2017(35)
List otwarty w sprawie zaniedbania lokomotyw spalinowych ...1
Ze stacji pod poznański stadion Inea ...3
Przewozy Regionalne zmieniają image ...4
Wieści z wąskich torów ...6
Egzotyczny półwysep ...8
Imprezy
• Zagłębiowskie zakamarki ...10
• Dolnośląskie zakamarki ...13
Reminiscencje z Zittauer Kleinbahn ...16
Pierwsze jazdy próbne Kolejki Żytawskiej (Zittauer Kleinbahn) nastąpiły
22 października 1884 r. na odcinku 12,11 km wiodącym z Zittau do Reichenau (od roku 1945 Rychwałdu, potem, po zmianie nazwy – Bogatyni). Niebawem
odcinek przedłużono do granicznej stacji Markersdorf (Markocic, obecnie
cześć Bogatyni), a następnie po czeskiej stronie z Hermsdorf (Heřmanice
stanice) do Friedlandu (Frýdlant). W 1920 r. oddano do użytku odgałęzienie
z ówczesnego Reichenau do kopalni węgla w Türchau (Turoszów). Po II wojnie
światowej nastąpił podział kolejki na polską, czeską i niemiecką.
Po niemieckiej stronie pozostała mniejsza część kolejki, ale to ona,
w przeciwieństwie do dwóch pierwszych, doczekała się rewitalizacji i rozkwitu.
Część czeską zlikwidowano w 1976 r. natomiast po polskiej stronie kolejka
łącznie z odnogą turoszowską przestała istnieć już w 1964 r. Roman Garbacik
140 lat kolei w Nowym Sączu ...22
Parowóz osobowy PKP serii OKe1 ...26
Parowóz osobowy PKP serii OKd1 ...32
Parowóz towarowy PKP serii TKi1 ...38
Parowóz towarowy PKP serii TKi2 ...50
Po I wojnie światowej odrodzone Państwo Polskie przejęło koleje po trzech
zaborcach. Na inwentarzu nowopowstałego przedsiębiorstwa Polskie Koleje
Państwowe po Kolejach Pruskich znalazło się wiele serii pruskich parowozów,
wśród nich tendrzaki OKe1, OKd1, TKi1, TKi2 i TKi3. Służyły one polskim
kolejom przez okres 20-lecia międzywojennego, część z nich przetrwała
II wojnę światową i była jeszcze eksploatowana w pierwszych latach po wojnie.
Parowozy TKi3 były obszernie opisane w numerze 1-2/2011(29) magazynu
Koleje Małe i Duże. Genezę, konstrukcję i dzieje pierwszych czterech
z wymienionych serii parowozów przedstawiamy w tym numerze.
Ryszard Stankiewicz
Pierwszy w Europie - Salamanca ...58
Dyrektor kopalni w Middleton w Anglii, dostarczającej węgiel dla
tamtejszej huty, John Blenkinsop wspólnie z Matthew Murrayem skonstruowali
w 1812 roku nieduży parowóz, nazwany na cześć miejsca bitwy z Francuzami
„Salamanca”, z napędem przekazywanym kołem zębatym na szynę. Już w 1815
roku inżynierowie Johann Firiedrich Krigar i Eckhardt z Königliche
Eisengiesserei w Berlinie wzorując się na konstrukcji Blenkinsopa
sporządzili własny projekt parowozu nieco zmniejszonego w stosunku
do angielskiego oryginału. Na jej podstawie w Berlinie wyprodukowano
w 1816 roku pierwszy parowóz w Europie kontynentalnej, przeznaczając
go dla Królewskiej Huty na Śląsku (Königshütte in Schlesien).
W opracowaniu przedstawiona jest geneza tego projektu, analiza
konstrukcji i działania parowozu, jak i pokazany, zbudowany na ich
podstawie dokładny model. Jan Kołodziej
Widok odchodzący w zapomnienie – Linia nr 241: Tuchola – Koronowo ...62
Most kolejowo-drogowy w Luboniu ...70
Ogłoszenia i forum klubowe ...73
Udźwiękowienie modelu PIKO SP45/SU45 ...78
Wyjątkowo udany model lokomotywy spalinowej SP45/SU45 PIKO może być
wyposażony w dekoder dźwiękowy jeszcze bardziej przybliżający jego
wizerunek do oryginału. Wyjątkowo do tego modelu lokomotywy możemy
wybrać spośród aż sześciu ofert dekoderów różnych producentów.
Najlepsze z nich skrupulatnie przetestowaliśmy, sprawdzając możliwości
funkcjonalne dekoderów oraz jakość i zgodność odtwarzania przez nie
bardzo charakterystycznych odgłosów prawdziwej SU45. Wyniki przedstawiamy
w opracowaniu zestawiając je z dokładnym opisem dźwięków, jakie
faktycznie wydają pracujące podzespoły tej lokomotywy.
Paweł Czech, Andrzej Wilk
Elektronika na makiecie:
automatyczna polaryzacja szyn skrzyżowania torów ...88
Niezawodne ręczne napędy
do urządzeń sterowania na makiecie ...92
Waloryzacja modeli wagonów-węglarek
segmentu Playtime ROCO ...94
Nasza pracownia modelarska:
Model wodnej wieży ciśnień ...98
Imprezy: Moduły H0e w Istebnej ...102
.
|
|