|
|
Koleje Małe i Duże 1/2015(32)
Felieton – „Ostateczna klęska” Pendolino ....................... 1
Stacja PKP w Bukowie ................................................. 3
Nasze sprawy ............................................................. 4
Parowozem przez Małopolskę 2014 ............................... 8
Niewykorzystany potencjał lokomotyw serii SU46 ......... 10
Po dokonaniu podziału pojazdów
trakcyjnych w maju 2008 r. wszystkie lokomotywy SU46 pozostawiono
w spółce PKP Cargo S.A. W ten sposób PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o.,
a w szczególności PKP InterCity S.A. zostały pozbawione sporej liczby
pojazdów doskonale dopasowanych do potrzeb obsługi ruchu pasażerskiego
na liniach niezelektryfikowanych. Aktualnie (marzec 2015 r.) na stanie
PKP Cargo S.A. jest jeszcze 14 czynnych lokomotyw eksploatowanych
niezbyt intensywnie w 3 zakładach: Dolnośląskim w Węglińcu, Wschodnim
w Lublinie i Północnym w Olsztynie, z których jedynie Wschodni Zakład
Spółki świadczy jeszcze usługę trakcyjną na rzecz PKP Intercity S.A.
prowadzenia pociągów pasażerskich na odcinku Lublin – Rzeszów Gł. oraz
Zamość – Rzeszów Gł. Niestety biorąc pod uwagę strategię taborową PKP
InterCity S.A. (wynajem czeskich lokomotyw serii 754 „Nurek” przed
zakupem lokomotyw 111Db „Gama”), rok 2015 może okazać się ostatnim,
w którym lokomotywy serii SU46 spotkamy na czele pociągów pasażerskich.
Parowóz Ol49-27 i film „Pociąg” ................................... 20
Parowozownia Chabówka ............................................ 26
W publikacji „Rocznik Kolejowy
1933/1934” nie ma nic o Chabówce. Jest stacja trakcyjna w Suchej,
podległa pod Kraków. Zakopane wtedy nie istniało, mam więc wątpliwości,
czy przed wojną Chabówka nie była oddziałem zamiejscowym stacji
trakcyjnej Sucha i czy w ogóle (jak to podawałem za sądeckimi kronikami)
mogła podlegać pod Nowy Sącz. Poza tym, hala wachlarzowa na 3 stanowiska
mogła być szopą dla Odcinka Drogowego w Chabówce – bo nawet
w kolejarskich wspomnieniach z okresu okupacji w Chabówce wspomina
się jedynie konspirację w Odcinku Drogowym… Parowozy obrządzane w
stacji trakcyjnej Stróże, sądeckie w Nowym Sączu, potrzebowały jedynie
wody z żurawia na międzytorzu. Zakopane miało stację trakcyjną, Nowy
Targ miał stację trakcyjną obsługującą kierunek na Suchą Horę, zatem
tak naprawdę parowozownia w Chabówce była zbędna. Dopiero jak Niemcy
postawili halę, po jej renowacji i wyposażeniu po zakończeniu wojny
zrobiono tam Parowozownię III klasy, w której najdłużej eksploatowano
parowozy. Leszek Zakrzewski
Chabówka 1956-1965 ................................................. 44
Dekodery w modelach EU07 ........................................ 50
EU07 PIKO bliżej natury .............................................. 52
Najbardziej psującymi
wizerunek EU07 w modelu Piko są jego reflektory wypełnione do niczego
nie podobnymi białymi krążkami wokół miniaturowego świecącego otworu.
Okazuje się, że nawet ich zamiana na krążki srebrne, jak to uczyniło
Piko w modelu EU07-348 pomaga niewiele. W krótkim opracowaniu kol.
Marcin Kapica prezentuje, jak w najmniej inwazyjny sposób poprawić te
mankamenty modelu, by przybliżyć jego wygląd do oryginału lokomotywy
EU07-193. Oprócz „stworzenia” realnie wyglądających „lustrzanek”,
proponuje też pomalowanie i wyposażenie kabiny w grzałki ogrzewania
szyb i prędkościomierz tym bardziej, że kabina jest podświetlana i
przez to są elementy te są bardziej widoczne. Dopełnieniem całości
jest założenie na belce zderzakowej podmalowanych węży oraz imitacji
sprzęgu śrubowego. Efekt finalny w porównaniu do oryginału, jak i
surowego modelu Piko oceńcie sami.
Wahadło ORLEN-u (o modelach cystern „gazówek”) ........ 53
Modele z żywicy .......................................................... 56
„Wróblewice” – makieta z duszą .................................... 62
Makieta „Wróblewice” jest
rozwiązaniem pośrednim między „modelarskimi” modułami a domowymi
„tortami”. Jej układ torowy zbudowany na rozkładanych płytach umożliwia
ruch na realistycznej stacji i sprytnie poprowadzonej dwutorowej linii
w układzie zamkniętym oraz po dodatkowej pętli „lokalnej” w sposób
całkowicie bezkolizyjny, nie wymagający manewrów, przez co jest
atrakcyjny tak w domu, jak i dla szerokiej publiczności targów i wystaw.
Dodatkowym atutem makiety jest możliwość wpięcia jej w system makiet
modułowych. Prezentujemy zbiór doświadczeń wyniesionych z budowy,
rozbudowy i wieloletniej eksploatacji makiety w domu i na imprezach
modelarskich, który może zainspirować i pomóc w podejmowanych decyzjach
odnośnie budowy modelarskiej infrastruktury. Dopełnieniem prezentacji
są niezwykłe zmysłowe ujęcia stworzonych kolejowych zakamarków,
przywołujące autentycznego ducha kolei dawnych epok, nadających
makiecie niepowtarzalny charakter - charakter makiety z duszą.
Z naszej Biblioteki: Szum Stepu i Pustyni, Koleje Chin i Mongolii ... 72
Ogłoszenia i forum klubowe .......................................... 76
Model przystanku kolejowego Gdańsk Brętowo ............... III
.
|
|