|
|
Koleje Małe i Duże 1-2/2014(31)
Felieton: Pendolino bez pendolina ................................... 1
Remonty polskich dworców kolejowych ........................... 3
Ostatnie lata są wyjątkowe
pod względem liczby inwestycji prowadzonych na polskiej sieci kolejowej.
Również rekordowa jest wielkość nakładów poświęconych na wszystkie prace.
Remontowanych jest wiele linii kolejowych w całym kraju, a także dworców.
W Polsce istnieje ponad 2500 dworców kolejowych zarządzanych przez spółkę
PKP S.A. z czego około 600 obsługuje pasażerski ruch pociągów. Od 2010 r.
realizowany jest szeroko zakrojony program modernizacji dworców kolejowych
prowadzony przez spółkę PKP S.A. przy wsparciu środków z budżetu państwa
a także Funduszy Europejskich. W latach 2013÷2015 na remonty dworców
kolejowych przeznaczono 1 mld zł. W opracowaniu zamieszczamy zestawienie
remontowanych w ostatnich latach dworców kolejowych z podziałem na województwa.
Z kraju ...................................................................... 10
Nasze sprawy ............................................................. 12
Imprezy 2013/2014 ..................................................... 14
- 170 lat Kolei Wrocławsko-Świdnicko-Świebodzkiej
- Ełckiej Kolei Wąskotorowej stuknęło okrągłe 100 lat
- Jesień z Kapciem
- Karnawał w Przeworsku
- Pożegnanie „Peiksów” z „Ogórkiem” w tle
Powrót „Gagarinów” do Czerwieńska i Żagania .............. 28
Lokomotywy elektryczne w spółce Przewozy Regionalne . 40
Stracone lokomotywy serii SP32 ................................... 44
W kolejnym materiale dotyczącym
taboru trakcyjnego, który sukcesywnie znika ze szlaków PKP, prezentujemy
stan obecny rumuńskich lokomotyw serii SP32 – ostatnich pojazdów trakcji
spalinowej zakupionych przez PKP. Niestety wyjątkowo duża awaryjność
oraz splot niekorzystnych okoliczności towarzyszących ich służbie
spowodowały, że te stosunkowo nowoczesne pojazdy podzieliły los o
kilkadziesiąt lat starszych konstrukcji i obecnie podobnie jak one
zaliczane są do serii będących u kresu eksploatacji. Po zaledwie
dwudziestu kilku latach, jakie minęły od dostarczenia do Polski
ostatniego egzemplarza, z inwentarza PKP skreślono aż 90% tych
lokomotyw. Aktualnie w codziennej służbie spotkać możemy jedynie
3 maszyny, tj.: SP32-202, -204, -206, jednakże ich praca związana
jest z obsługą pociągów osobowych na odcinku Krzyż – Piła – Chojnice
jedynie w przypadku awarii kursujących tam planowo autobusów szynowych.
Parowe wagony silnikowe ............................................. 52
Po odzyskaniu niepodległości
w 1918 r. koleje państwowe w Polsce odziedziczyły po zaborcach 6 parowych
wagonów motorowych, 5 typu Komareka i 1 belgijski. Uruchomione zostały
tylko 3 wagony, którymi obsługiwano równinne szlaki od Skarżyska do
Ostrowca Świętokrzyskiego, Radomia i do Końskich. W kolejnych latach
kolej zagrożona konkurencją samochodową postanowiła wprowadzić do obsługi
parowe wagony motorowe, tańsze w eksploatacji od pociągów z parową
lokomotywą. W 1928 r. dla DOKP Kraków sprowadzono wagon parowy angielskiej
firmy Clayton. W 1929 r. Zakłady Mechaniczne Lilpop, Rau i Loewenstein
w Warszawie zakupiły w angielskiej firmie Sentinel-Camel Ltd. dokumentację
techniczną i części wagonu parowego, na podstawie których zbudowały
kolejny wagon. Dobre wyniki eksploatacyjne Claytona na linii lokalnej
Tarnów – Szczucin skłoniły PKP do zamówienia 9 wagonów tego typu w
Zakładach Mechanicznych H. Cegielskiego w Poznaniu. Wąskotorowe wagony
parowe były też używane na Kolei Lokalnej Chybie-Strumień na Śląsku
Cieszyńskim oraz Powiatowej Kolei Sochaczewskiej.
Oświetlona Bipa .......................................................... 76
mój Ty51-108 ............................................................. 80
Skład pociągu EN „Jan Kiepura” w miniaturze H0 ............ 86
Przedstawiając nowości
modelarskie z targów w Norymberdze w 2011 r. zwróciliśmy uwagę na
zapowiedź firmy L.S.Models wyprodukowania modeli wagonów sypialnych
PKP IC kursujących w pociągu EN „Jan Kiepura”. Z rozpoczęciem 2014 roku
zapowiedziane modele zostały dostarczone do sklepów modelarskich w całej
Europie i błyskawicznie zostały rozprzedane. Dalszy popyt ma być
zaspokojony reedycją tych modeli przewidzianą na czerwiec 2014 r.
Zainteresowanie wagonami skłania do zwrócenia uwagi na historię tego
niezwykłego pociągu, kursujących w jego składzie wagonów i możliwości
zestawienia tego składu z modeli wagonów oferowanych przez L.S.Models
i inne firmy modelarskie. Rangę i wyjątkowość pociągu podkreślało
charakterystyczne granatowe malowanie wagonów z jasnoszarym pasem
podokiennym z umieszczonym na nim stylizowanym napisem „EN Jan Kiepura”.
Trybunały Modelarstwa Kolejowego 2014 .................... 100
Z naszej Biblioteki: Stare parowozy w Polsce .............. 102
Ogłoszenia i forum klubowe ....................................... 103
.
|
|