|
Felieton- Dzień świstaka na PKP ................................................1
Z kraju ...................................................................................3
Objazdy, Imprezy ..................................................................10
Pogranicze polsko-niemieckie 2010 r. ......................................24
Polsko-Czesko-Słowacka współpraca transgraniczna .................28
|
Geneza współpracy trakcyjnej w dalekobieżnym ruchu pasażerskim na granicy
z Czechosłowacją rozpoczęła się w latach 1966÷1974 wspólną obsługą na całym
przebiegu pociągu ekspresowego "Hutnik" na przemian lokomotywami polskimi EU05
oraz E499.1, które w zasadzie były identycznej konstrukcji. Później przez
prawie dwie dekady lokomotywy w ruchu pasażerskim wymieniano wyłącznie na
stacjach granicznych. Sytuacja uległa zmianie w rozkładzie jazdy 1999/2000,
gdy zaprzestano wymiany lokomotyw EU07 na stacji granicznej Petrovice u Karviné,
które odtąd podążały z pociągiem "Wltava" aż do Bogumina.
|
|
|
|
Odtąd, zgodnie z dyrektywą UIC, coraz częściej i dalej lokomotywy, jak i
zespoły trakcyjne podążają szlakami obcego zarządu.
|
Zagrożona przyszłość lokomotyw ST43 .......................................40
Tunele kolejowe w Polsce po 1945 r. ..........................................50
|
Polska nie jest państwem posiadającym dużą liczbę tuneli, zarówno drogowych
jak i kolejowych, gdyż w przeważającej części jest położona na terenie płaskim.
Z 34 tuneli normalnotorowych,
które po II wojnie światowej znalazły się w granicach Polski:
? trzy znajdują się na kolejach przemysłowych
? w wyniku korekty granic miedzy Polską a ówczesną Czechosłowacją,
przeprowadzonej po 1958 r. jeden tunel znalazł się na ówczesnych kolejach
ČSD (ob. ČD)
? jeden po II wojnie światowej, leżący obok linii Rzeszów - Jasło,
nie jest używany w ruchu pociągów
? pozostałe 29 tuneli o łącznej długości 17 021 m leży na torach należących
do dzisiejszych PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., z których aż 18 znajduje
się na terenie Dolnego Śląska. Z 2 tuneli wąskotorowych jeden znajduje się koło
Jawornika Polskiego, przez drugi przechodzi linia łącząca wyrobiska cementowni Opole.
|
Parowóz towarowy PKP serii TKi3 ...............................................66
|
Parowozy pruskiej serii T93 KPEV, późniejszej BR 913-18 DRG (TKi3 PKP) były
budowane w latach 1901÷1914 z przeznaczeniem do pracy manewrowej i lekkiej
osobowo-towarowej na bocznych liniach
.
Ogółem w 12 fabrykach zbudowano min. 2257 sztuk tych parowozów. W parku
przedwojennych lokomotyw PKP tendrzaki TKi3 stanowiły najliczniejszą serię -
eksploatowano 320 sztuk tych maszyn, w tym 10 na terenie Wolnego Miasta Gdańska.
Do pracy w powojennych PKP i przemyśle trafiło łącznie 247 sztuk, z czego 246
z nich otrzymało powojenne numery TKi3. Parowozy te eksploatowano do połowy
lat 60. Ostatni TKi3-170 skreślono ze stanu MD Kamieniec Ząbkowicki 21.01.1970 r.
Szereg parowozów trafiło do przemysłu, gdzie służyły do końca lat 70.
|
Rogowska Kolej Wąskotorowa ....................................................96
Fremo-Jazdy ...........................................................................102
|
Uczestnikiem FREMO-spotkania może być każdy, nikt nie wymaga posiadania własnego modułu, czy taboru.
Na FREMO-spotkaniu każdy może przystąpić do "rozdania ról" i wybrać sobie jakieś
stanowisko obsługi, znaczy bycie zawiadowcą stacji, maszynistą pociągu, czy
jeszcze coś innego. Oczywiście można też wybrać sobie status "oglądacza".
Makieta staje się tylko aranżacją, pięknym tłem do zabawy, jako forma taka...
nieistotna, liczy się zupełnie coś innego. Ideą FREMO-spotkań jest wspólna
zabawa w modelowanie ruchu kolei, prowadzenie rozkładowych jazd pasażerskich
i celowych przewozów towarowych i mimo tego, że od czasu do czasu pieski
poszczekują, to FREMO-karawana jedzie dalej... już 30 lat.
|
|
|
Nowości Modelarskie H0 2011 ....................................................112
Ogłoszenia i forum klubowe .......................................................116
Zeszyt bieżący 1-2/2011(29):
w języku polskim, 120 stron, 3 wkładki, format 210 x 280mm,
Cena: 36 zł. Cena wysyłkowa (z kosztem przesyłki): 39 zł
Gdzie kupić?
|
|
|
|
|