|
Felieton - Beuchelt
Z kraju
Realokacje lokomotyw na PKP
|
Przy podziale PKP na spółki Cargo, Przewozy Regionalne (PR) i InterCity (IC) 01.20.2001 roku całość parku lokomotyw przydzielono wyłącznie do Cargo. Od tego czasu Cargo na rzecz przewoźników pasażerskich świadczyło odpłatne usługi taborowe polegające na udostępnianiu lokomotyw wraz z obsługą trakcyjną. Stan ten trwał do 2007 roku, kiedy to przekazano na majątek PR 76 oczekujących naprawy głównej lokomotyw EU/EP07. Zakrojoną na szeroką skalę akcję przekazywania lokomotyw do spółek pasażerskich - PR i IC rozpoczęto w 2008 roku. Dotyczy ona lokomotyw elektrycznych serii: EU07, EP07, EP08, EP09, lokomotywy EP05-23 oraz lokomotyw spalinowych serii:
|
|
|
|
EU07, EP07, EP08, EP09, lokomotywy EP05-23 oraz lokomotyw spalinowych
serii: SM42, SU42, SP32 i SU45 w łącznej ilości 517 egzemplarzy.
Na polskich szlakach kolejowych pojawiają się lokomotywy
w barwach wyróżniających przewoźnika - tzw. "budynie" należące
do PR i malowane na fioletowo maszyny IC.
|
Imprezy
Warszawski Tramwaj Elektryczny ma 100 lat
Parowozem przez Wielkopolskę
XV Parowozowy Show
AS fotografii - Andrzej Susicki
Orient Express w Polsce
MD Racibórz
|
Parowozownia w Raciborzu powstała do obsługi wybudowanej przez
Towarzystwo Wilhelma (WB) linii kolejowej Koźle - Racibórz -
Chałupki - Bogumin.
W opracowaniu prezentowane są dzieje parowozowni pod zarządem
kolejno WB, Górnośląskiego Towarzystwa Kolejowego (OSE), KPEV,
DRG i PKP oraz statystyki stacjonujących tu lokomotyw. Najlepiej
udokumentowane są pierwsze dostawy lokomotyw dla WB oraz ostatnie
ilostany od około 1949 roku, aż do zamknięcia lokomotywowni
w 1996 roku. W latach 80. lokomotywownia zatrudniała przeszło
60 lokomotyw. W 1990 roku lokomotywownia utraciła samodzielność
stając się oddziałem zamiejscowym lokomotywowni Kędzierzyn Koźle,
a od 1993 roku lokomotywowni Racibórz. Zakres wykonywanych czynności
stopniowo zmniejszano i w 1996 roku lokomotywownię Racibórz zamknięto.
|
Świdnickie węzły kolejowe
|
Obecny układ sieci kolejowej na terenie Świdnicy pochodzi z przełomu
XIX i XX wieku, kiedy do miasta dotarły linie kolejowe z Jaworzyny
Śląskiej przez Świdnicę Miasto i Świdnicę Kraszowice do Dzierżoniowa
Śląskiego (1885) oraz z Wrocławia przez Świdnicę Przedmieście i
Świdnicę Kraszowice do Jedliny Zdroju (1904).
Ruch pociągów pasażerskich w ilości sięgającej 10 par na dobę na
każdej z linii był utrzymywany z przerwami w okresach wojny i
odbudowy do połowy lat 90. W 1989 roku zamknięto dla ruchu odcinek
ze Świdnicy Przedmieście do Jedliny Zdroju, a stację Świdnica
Kraszowice przekształcono w przystanek osobowy. W 2000 roku
zamknięto dla ruchu osobowego linię z Wrocławia Głównego.
Obecnie Świdnica Miasto pełni rolę stacji osobowej, a jedyna
czynna nastawnia Świdnicy Przedmieście służy do obsługi towarowego
pociągu zdawczego kursującego trzy razy w tygodniu.
|
Tabor elektryczny Warszawskiego Węzła Kolejowego
|
Przejazd w dniu 15 grudnia 1936 roku pierwszego elektrycznego pociągu,
jakim był elektryczny zespół trakcyjny serii 91000/92000 uroczyście
otworzył ruch elektryczny na odcinku Otwock - Warszawa - Pruszków.
Pierwszy tabor elektryczny do obsługi zelektryfikowanych linii
Węzła Kolejowego Warszawskiego stanowiły jednostki elektryczne
serii 91000/92000 z kompletnym wyposażeniem elektrycznym
dostarczonym z Anglii, lokomotywy EL.100, których 2 pierwsze
egzemplarze wykonała angielska fabryka Metropolitan Vickers
Electrical Company, oraz lokomotywy EL.200 zbudowane w Polsce
z wykorzystaniem wyposażenia elektrycznego z jednostek 91000/92000.
Do września 1939 roku eksploatowano na WWK: 6 lokomotyw elektrycznych
serii EL.100, 4 lokomotywy elektryczne serii EL.200 oraz 76 elektrycznych
zespołów trakcyjnych serii 91000/92000.
|
|
|
Skala idealna (TT)
Nowości modelarskie 2008
Parowozownia dwustanowiskowa - model kartonowy
Ogłoszenia i forum klubowe
"Sam zrobił" - Zakład Taboru w mieszkaniu
Zeszyt bieżący 01/2008(26):
w języku polskim, format 210 x 280mm,
Cena: 24 zł. Cena wysyłkowa (z kosztem przesyłki): 27 zł
Gdzie kupić?
|
|
|
|
|