Numer z płytą DVD Video !

Felieton - Pod Choinkę
Z kraju
Śladami dawnej kolei - "boczniak" z Gliwic
Stadler w Polsce
160 lat odcinka Racibórz - Chałupki
150 lat kolei w Tarnowskich Górach

Jakkolwiek okrągłe rocznice wypadają co 10 lat, w roku 2007, jak nigdy dotąd na PKP, obchodzono wyjątkowo uroczyście chyba wszystkie jubileusze powstania linii kolejowych, jakie na ten rok przypadały. Wszędzie odbywały się akademie, okolicznościowe wystawy, były przemówienia władz, grała muzyka, i co ważne dla każdego Miłośnika Kolei - były organizowane przejazdy pociągów retro.

1 maja 1847 roku oddano do użytku odcinek Racibórz - Bohumin tworząc tym samym pierwsze międzynarodowe połączenie Prus z Austrią. W przypadającą 160-letnią rocznicę tego wydarzenia polskim odcinkiem Racibórz - Chałupki i z powrotem pojechały parowe pociągi. Za sprawą budowy linii Opole - Zawadzkie - Tarnowskie Góry, pierwszy pociąg do Tarnowskich Gór wjechał w lutym 1857 roku. 16 czerwca 2007 roku w przypadającą 150 rocznicę tego wydarzenia na dworzec w Tarnowskich Górach wjechały aż trzy pociągi retro jednocześnie. Celem uświetnienia podobnych rocznic parowozy pojawiły się też w Jaworznie, Kostrzynie, Krzyżu i innych miejscach. Wspominając przypadające rocznice w numerze przybliżamy dzieje kolei w Raciborzu i Tarnowskich Górach.  

Imprezy 2007
  • XIV Parowozowy Show
  • Parowozjada 2007
  • 160 lat linii Berlin - Królewiec
    Parowóz tendrzak OKl1

    Po odzyskaniu niepodległości w styczniu 1920 roku Wojsko Polskie obsadziło Pomorze przejmując na stan PKP 5 lokomotyw byłej pruskiej serii T6. Cztery lokomotywy stacjonowały wówczas w parowozowni Olivaer Tor (Gdańsk Brama Oliwska), a jedna w parowozowni Bydgoszcz Gł. Parowozom tym w 1926 roku nadano serię OKl1. Nie była to udana konstrukcja, ale po I wojnie światowej nowopowstałe koleje polskie odczuwały wielki niedostatek lokomotyw, stąd eksploatowano wszystko, co nadawało się do ruchu. Lokomotywy te na PKP eksploatowano do 1936/37 roku. Parowóz serii T6 jest konstrukcją Wittfelda opracowaną w 1902 roku w wyniku rosnących potrzeb przewozowych w obrębie Berlina. Początkowa eksploatacja pokazała, że kocioł ma zbyt małą wydajność w stosunku do pojemności 3 cylindrów. Trzeci cylinder wkrótce zdemontowano, lecz mimo to parowóz wykazywał wady eksploatacyjne. 12 wyprodukowanych maszyn w 1914 roku przeniesiono do innych dyrekcji, 5 z nich po I wojnie światowej znalazło się na terenie Polski.

    Wagony piętrowe Bipa/Bhp

    Epoka zestawów piętrowych rozpoczęła się w 1959 roku, kiedy to po raz pierwszy zagościły na polskich torach. Po tylu latach jest to obecnie najstarsza, jeszcze planowo kursująca seria wagonów na PKP! Wraz z wagonami serii Bh, popularnymi "bonanzami" są też jedynymi wagonami pasażerskimi przystosowanymi do ogrzewania parowego. Obecnie ten niegdyś bardzo powszechny tabor na PKP nieodwołalnie przechodzi do historii, jednak doświadczany latami charakterystyczny odgłos otwieranych drzwi, stukot podczas jazdy, klamki do otwierania okien na górnym piętrze, toalety dla niskich wzrostem ludzi, mało miejsca na nogi budzą największy sentyment wśród Miłośników Kolei. W artykule przybliżamy genezę wagonów piętrowych, szczegóły odmian konstrukcyjnych, statystyki i miejsca eksploatacji na PKP. Na barwnej rozkładanej planszy przedstawione są, zmieniające się na przestrzeni lat, wersje malowania i oznakowania tych wagonów.  

    Z naszej biblioteki
    Ogłoszenia i forum klubowe

    Model węglarki "Villach" TT firmy Jago
    Moduły pod egidą KKMK
    Modelina termoutwardzalna w modelarstwie kolejowym

    Modelarze samodzielnie wykonujący lub przerabiający modele stosują różne techniki i materiały. Do najbardziej popularnych należą karton, blachy fototrawione, plastik. Choć często spotykamy się z opiniami o wyższości jednej techniki nad inną, tak naprawdę wykonanie wiernego, a przede wszystkim funkcjonującego modelu zazwyczaj wymaga użycia różnych technik i stosowania różnych materiałów. Ich dobór wynika z efektywności uzyskania wymaganych części, ich pożądanych właściwości, nie bez znaczenia są też umiejętności obróbki danego rodzaju materiału. Andrzej Kowalski -autor artykułu, modelarz prezentuje technikę wyciskania i odlewania części nieraz o skomplikowanych kształtach z wykorzystaniem łatwo dostępnej modeliny utwardzanej przez gotowanie. Rezultaty są wspaniałe. Jakkolwiek technika ta, jak i inne, nie jest jedynym panaceum na wszystko, opanowanie jej z pewnością wzbogaci możliwości dokonań modelarskich.

    Wytwornice dymu
    "Sam zrobił" - Kartonowe spalinówki



    Na płycie DVD Video:
    Planowe pociągi Ol49 + Bhp
    Parowozowe Show 2007
    Parowozjada 2007

    Moduły w Krakowie



    Gdzie kupić?

  •