|
Numer z płytą DVD Video !
Felieton - Pod Choinkę
Z kraju
Śladami dawnej kolei - "boczniak" z Gliwic
Stadler w Polsce
160 lat odcinka Racibórz - Chałupki
150 lat kolei w Tarnowskich Górach
|
Jakkolwiek okrągłe rocznice wypadają co 10 lat, w roku 2007, jak
nigdy dotąd na PKP, obchodzono wyjątkowo uroczyście chyba wszystkie
jubileusze powstania linii kolejowych, jakie na ten rok przypadały.
Wszędzie odbywały się akademie, okolicznościowe wystawy, były
przemówienia władz, grała muzyka, i co ważne dla każdego Miłośnika
Kolei - były organizowane przejazdy pociągów retro.
|
|
|
|
1 maja 1847 roku oddano do użytku odcinek Racibórz - Bohumin tworząc
tym samym pierwsze międzynarodowe połączenie Prus z Austrią.
W przypadającą 160-letnią rocznicę tego wydarzenia polskim
odcinkiem Racibórz
- Chałupki i z powrotem pojechały parowe pociągi. Za sprawą budowy
linii Opole - Zawadzkie - Tarnowskie Góry, pierwszy pociąg do
Tarnowskich Gór wjechał w lutym 1857 roku. 16 czerwca 2007 roku
w przypadającą 150 rocznicę tego wydarzenia na dworzec w Tarnowskich
Górach wjechały aż trzy pociągi retro jednocześnie. Celem uświetnienia
podobnych rocznic parowozy pojawiły się też w Jaworznie, Kostrzynie,
Krzyżu i innych miejscach. Wspominając przypadające rocznice w numerze
przybliżamy dzieje kolei w Raciborzu i Tarnowskich Górach.
|
Imprezy 2007
XIV Parowozowy Show
Parowozjada 2007
160 lat linii Berlin - Królewiec
Parowóz tendrzak OKl1
|
Po odzyskaniu niepodległości w styczniu 1920 roku Wojsko Polskie
obsadziło
Pomorze przejmując na stan PKP 5 lokomotyw byłej pruskiej serii T6.
Cztery lokomotywy stacjonowały wówczas w parowozowni Olivaer Tor
(Gdańsk Brama Oliwska), a jedna w parowozowni Bydgoszcz Gł.
Parowozom tym w 1926 roku nadano serię OKl1. Nie była to udana
konstrukcja, ale po I wojnie światowej nowopowstałe koleje polskie
odczuwały wielki niedostatek lokomotyw, stąd eksploatowano wszystko,
co nadawało się do ruchu.
Lokomotywy te na PKP eksploatowano do 1936/37 roku. Parowóz serii
T6 jest konstrukcją Wittfelda opracowaną w 1902 roku w wyniku
rosnących potrzeb przewozowych w obrębie Berlina. Początkowa
eksploatacja pokazała, że kocioł ma zbyt małą wydajność w stosunku
do pojemności 3 cylindrów. Trzeci cylinder wkrótce zdemontowano,
lecz mimo to parowóz wykazywał wady eksploatacyjne. 12 wyprodukowanych
maszyn w 1914 roku przeniesiono do innych dyrekcji, 5 z nich po
I wojnie światowej znalazło się na terenie Polski.
|
Wagony piętrowe Bipa/Bhp
|
Epoka zestawów piętrowych rozpoczęła się w 1959 roku,
kiedy to po raz pierwszy zagościły na polskich torach. Po tylu latach
jest to obecnie najstarsza, jeszcze planowo kursująca seria wagonów
na PKP! Wraz z wagonami serii Bh, popularnymi "bonanzami" są też
jedynymi wagonami pasażerskimi przystosowanymi do ogrzewania
parowego. Obecnie ten niegdyś bardzo powszechny tabor na PKP
nieodwołalnie przechodzi do historii, jednak doświadczany latami
charakterystyczny odgłos otwieranych drzwi, stukot podczas jazdy,
klamki do otwierania okien na górnym piętrze, toalety dla niskich
wzrostem ludzi, mało miejsca na nogi budzą największy sentyment
wśród Miłośników Kolei. W artykule przybliżamy genezę wagonów
piętrowych, szczegóły odmian konstrukcyjnych, statystyki i miejsca
eksploatacji na PKP. Na barwnej rozkładanej planszy przedstawione
są, zmieniające się na przestrzeni lat, wersje malowania i
oznakowania tych wagonów.
|
Z naszej biblioteki
Ogłoszenia i forum klubowe
Model węglarki "Villach" TT firmy Jago
Moduły pod egidą KKMK
Modelina termoutwardzalna w modelarstwie kolejowym
|
Modelarze samodzielnie wykonujący lub przerabiający modele stosują
różne techniki i materiały. Do najbardziej popularnych należą
karton, blachy fototrawione, plastik. Choć często spotykamy się
z opiniami o wyższości jednej techniki nad inną, tak naprawdę
wykonanie wiernego, a przede wszystkim funkcjonującego modelu
zazwyczaj wymaga użycia różnych technik i stosowania różnych
materiałów. Ich dobór wynika z efektywności uzyskania wymaganych
części, ich pożądanych właściwości, nie bez znaczenia są też
umiejętności obróbki danego rodzaju materiału. Andrzej Kowalski
-autor artykułu, modelarz prezentuje technikę wyciskania i
odlewania części nieraz o skomplikowanych kształtach z wykorzystaniem
łatwo dostępnej modeliny utwardzanej przez gotowanie. Rezultaty
są wspaniałe. Jakkolwiek technika ta, jak i inne, nie jest jedynym
panaceum na wszystko, opanowanie jej z pewnością wzbogaci możliwości
dokonań modelarskich.
|
|
|
Wytwornice dymu
"Sam zrobił" - Kartonowe spalinówki
Na płycie DVD Video:
Planowe pociągi Ol49 + Bhp
Parowozowe Show 2007
Parowozjada 2007
Moduły w Krakowie
|
|
|
|