|
- Felieton – Edgar „ Express”
- Z kraju
- Wypadki 2005
- Ilostany - Lokomotywownia Olsztyn
| f
Zakład Taboru w Olsztynie jest aktualnie jedynym w PKP CARGO S.A., który eksploatuje wyłącznie lokomotywy spalinowe. Aktualnie na stanie zakładu taboru znajdują się lokomotywy spalinowe serii: SM30, SM42, SU42, ST43, ST44, SU45, SU46 i SM48.
|
|
|
|
W strukturze organizacyjnej Zakładu Taboru Olsztyn funkcjonują 3 sekcje eksploatacji taboru trakcyjnego:
Olsztyn, Malbork i Iława.
Największą z nich jest sekcja w Olsztynie, która prowadzi obsługę pociągów pasażerskich na odcinkach: Olsztyn - Korsze - Ełk, Olsztyn - Mikołajki - Ełk, Olsztyn - Szczytno i Olsztyn - Braniewo. W ruchu towarowym poza obsługą pociągów zdawczych lokomotywami SM42 olsztyńskie lokomotywy ST43, SU45 i SU46 zatrudniane są do prowadzenia pociągów na odcinku Olsztyn - Korsze - Ełk oraz do obsługi przejścia granicznego Skandawa / Żeleznodarożnyj.
|
- Imprezy: Z Kłodzka do Wałbrzycha
- Nowe i zmodernizowane ezt
- EP05 wiecznie młode - wspomnienia
- Linia Chryplin - Woronienka
|
Linia Chryplin - Woronienka - granica węgierska została zbudowana w 1895 roku przez C.K.
Austro-Węgierskie Koleje Państwowe, kkStB. Linia weszła w skład dyrekcji lwowskiej
(ED Lemberg) kolei kkStB, a od 1906 roku została włączona w skład nowo utworzonej dyrekcji
stanisławowskiej (ED Stanislau). Po I wojnie światowej, w 1919 roku linia weszła w skład DOKP
Stanisławów Polskich Kolei Państwowych. Po II wojnie światowej Rosjanie włączyli linię w skład Lwowskich
Dróg Żelaznych, a w 1992 roku linia stała się częścią nowo utworzonych Kolei Ukraińskich. Linia Chryplin -
Woronienka jest jednotorowa i ma charakter linii górskiej z dużymi pochyleniami toru i łukami o małym promieniu.
Przebiega w pięknym górzystym terenie po licznych i okazałych kamiennych mostach i wiaduktach.
W Polsce przedwojennej była uznawana za bardziej malowniczą niż słynna,,zakopianka'' (Chabówka - Zakopane).
|
- Parowóz towarowy PKP serii Tr12
|
Parowóz serii 270 (na PKP Tr12) powstał jako ulepszenie konstrukcji parowozu serii 170 (Tr11)
głównie przez zastosowanie pary przegrzanej w miejsce nasyconej. Jego produkcję fabryki
cesarstwa austro-węgierskiego rozpoczęły w 1917 roku, którą kontynuowały do 1925 roku.
W okresie międzywojennym Polska zakupiła w Austrii 84 takie parowozy, zaś nowopowstała
Warszawska Spółka Akcyjna Budowy Parowozów w Warszawie wyprodukowała dodatkowe 58 parowozów.
Łącznie były eksploatowane 142 parowozy Tr12. Po II wojnie światowej uruchomiono na PKP 39
parowozów Tr12. Były one eksploatowane w dyrekcjach: warszawskiej, krakowskiej i gdańskiej.
Parowozy Tr12 zostały wycofane z eksploatacji do 1969 roku. Dla celów muzealnych zachowano
czynny parowóz Tr12-25 stacjonujący w Skansenie Taboru Kolejowego w Chabówce.
|
- Z naszej biblioteki
- Ogłoszenia i forum klubowe
- Nasza makieta
|
Od kilku lat powstaje nasza Makieta. Makieta ma oddać ten smak,
to coś, za czym gonimy w naszych wspomnieniach.
Pamiętam zadymiony przez parowozy peron na dworcu w Szczecinie,
stare, ciemnozielone wagony z zielonymi firankami, dziwne domy z
charakterystycznym dachem budowane przy torach. Zawsze w podróży
towarzyszyły słupy telegraficzne z ogromną ilością drutów.
Pamiętam ten zapach spalonego węgla mieszający się z wonią mijanych lasów,
ten dym i odgłos. Pamiętam nie dające spać, hałasujące po nocy "Gagariny"
na stacji w Brodnicy i Malbork o świcie. Potem spowity poranną rosą most na Wiśle z całą grozą swej historii...
To wszystko miało się pojawić na naszej makiecie.
|
- Oryginał i Model: lokomotywa spalinowa 060DA - część II
- Lokomotywa EP05 - model kartonowy
|
|
|
|