|
- Felieton – Łukowska „Oelka”
- Z kraju
- Ilostany - Lokomotywownia Kołobrzeg
|
Trwająca
do dziś eksploatacja pojazdów trakcji spalinowej w kołobrzeskiej
lokomotywowni zaczęła się w kwietniu 1962 roku wraz z
pojawieniem się w niej pierwszych lokomotyw serii SM41. Na
przestrzeni kilkudziesięciu lat w Kołobrzegu stacjonowały też
pojazdy serii SM31, SM42, SP42, SP45 i SN61. Lokomotywy
obsługiwały |
|
|
|
lokalny ruch osobowy i towarowy oraz prace manewrowe w
kołobrzeskim węźle. Opracowanie przedstawia zatrudnienie
lokomotyw w kwietniu 2005 roku, tj. w końcowym okresie
funkcjonowania kołobrzeskiej lokomotywowni w strukturach PKP
CARGO S.A. Wraz z zakupem niemieckich jednostek spalinowych
VT624 i przystosowaniem ich do ruchu w Polsce, w czerwcu 2005
roku przejęły one w calości obsługę lokalnego ruchu osobowego
eliminując typowe składy pociągów zestawione z wagonów i
lokomotywy.
|
- Śladami dawnej kolei – katastrofa w Gdyni
- Z cyklu „kolejowe wyprawy” – Wakacyjne pociagi
- Imprezy lato-jesien 2006
- 150 lat kolei w Rybniku
- Lokomotywy SU45 i SU46 w Kamieńcu Ząbkowickim – suplement
- EP05 wiecznie młode – eksploatacja
|
Właśnie
mija już 45 rok eksploatacji lokomotyw EU/EP05, a nadal czynne
dwa egzemplarze EP05-16 i EP05-23 wciąż pozostają w regularnej
pracy. Choć pod koniec 2005 roku wydawało się, że lokomotywy te
już na dobre znikną z kolejowych szlaków, udało się skierować je
na kolejne naprawy rewizyjne wydłużające ich żywotność.
Przypominając tę jakże zasłużoną dla PKP serię, w poprzednim
numerze KMiD 1/2006(22) przedstawiliśmy genezę i opis techniczny
tych lokomotyw. Kontynuując opowieść, w bieżącym numerze KMiD
prezentujemy pracę tych lokomotyw – obsługiwane relacje i
pociągi na przestrzeni minionych 45 lat. Poza bardzo krótkim
epizodem przydziału do Gliwic, lokomotywy EP05 przez czły czas
związane były z lokomotywownią w Warszawie, skąd wyruszały i
wracały z pociągami głównie w stronę Katowic, Krakowa i Poznania
docierając nawet do czeskiej Pragi.
|
- Kontrakt do Maroka
|
Pierwszy
zagraniczny kontrakt nowopowstała fabryka lokomotyw FABLOK w
Chrzanowie podpisała w 1930 roku na dostawę 12 ciężkich
parowozów typu 1-4-1 (Mikado) dla Towarzystwa Kolei
Marokańskich. Z kontraktu FABLOK wywiązał się znakomicie
dostarczając bardzo dobrze funkcjonujące parowozy w wyznaczonym
kontraktem terminie. Wiosną 1932 roku wyprodukowane parowozy
zostały przewiezione do Gdyni, skąd droga morską popłynęły do
Algierii, a stamtąd dotarły do Maroka. Po pomyślnych próbach
weszły do regularnej służby na Kolejach Marokańskich, gdzie były
eksploatowane do końca lat 70. Kontrakt nie był dla FABLOKu
dochodowy, nie mniej otworzył zagraniczne rynki zbytu, zwracając
uwagę na wysoki poziom jakościowy i techniczny młodego polskiego
przemysłu parowozowego.
|
- Wąskotorowy come back – Śmigielska Kolej
Dojazdowa
- Norymberga - nowości modelarstwa kolejowego 2006
- Makieta segmentowa w skali środka (TT)
- Nowe modele PKP od „Jan-Kol”
- Wagony pocztowe PKP serii Gmy
|
Z
inicjatywy sklepu „Parowozik” w Warszawie hiszpańska firma
Electrotren wyprodukowała modele polskiego taboru – 3-osiowe
wagony pocztowe serii Gmy (niemiecki typ Post 3-b/12.5). Modele
te zostały przygotowane w dwóch wersjach – z oznaczeniem stacji
macierzystej Kraków lub Bydgoszcz do wyboru. Pierwowzorem modeli
były faktycznie eksploatowane wagony, które po 1945 roku zostały
przejęte przez Pocztę Polską. Oba modele mają oznaczenia PKP i
Poczty Polskiej typowe dla okresu 1959-68 (epoka III). Zarówno
numery inwentarzowe PKP, przydziały do urzędów pocztowych, daty
i miejsca wykonania napraw okresowych, zostały ustalone na
podstawie zachowanych dokumentów.
|
- Ogłoszenia i forum klubowe
- Imprezy modelarskie – Warsztaty 2006
- Nastawnia Ustroń Polana – model kartonowy
- „Sam zrobił” – Kartonowy OKz32
|
|
|
|