|
- Akcja „Pociąg”
- Z kraju
- Imprezy 2005/06
- Ilostany - Lokomotywownia Kamieciec Ząbkowicki
- lokomotywy SU46 w Kamieńcu Ząbkowickim
- Historia tczewskiego węzła kolejowego
|
Na
decyzję budowy kolei na terenie Tczewa i okolic wpłynęły względy
polityczno-militarne państwa pruskiego. W czasie wojny trzeba
było przerzucać ogromne ilości wojska na duże odległości, co
połączone |
|
|
|
było z olbrzymimi kosztami oraz wpływało na efektywność
wykorzystania sił militarnych. Pierwszą linię kolejową biegnącą
z Bydgoszczy do Tczewa z odgałęzieniem do Gdańska ukończono19
lipca 1852 roku. Dalej od Tczewa linia kolejowa pobiegła przez
Malbork, Elbląg, Braniewo do Królewca. 15 sierpnia 1873 roku
kolejna linia połączyła Tczew z Piłą przez Chonice. W ten sposób
Tczew stał się jednym z najważniejszych węzłów komunikacyjnych
Prus i Pomorza na magistralach łączących Berlin z Królewcem.
|
- Koleje na Ziemi Głubczyckiej
|
Na
Ziemi Głubczyckiej – historycznej części Śląska, kolej
zaistniała już na początku drugiej połowy XIX wieku. Dwa
najważniejsze ośrodki miejskie – Głubczyce (Leobschütz) i
Baborów (Bauerwitz) włączone zostały w sieć kolejową Górnego
Śląska od strony Raciborza. Przypadająca w 2005 roku 150
rocznica uruchomienia ruchu pasażerskiego na odcinku Racibórz –
Głubczyce stała się przyczynkamiiem do stworzenia monografii o
dziejach kolei na historycznej Ziemi Głubczyckiej. Dzisiejszy
obraz stacji Głubczyce nasuwa nam najczarniejsze wizje
przyszłości polskich kolei. Nie pozostaje nam więc nic innego by
przenieść się w stare, dobre czasy, gdy z gwizdem przejeżdżały
parowozy a na peronach przewalały się tłumy pasażerów.
|
- EP05 wiecznie młode - geneza
- Parowóz towarowy PKP serii Tr11
|
Po
zakończeniu pierwszej wojny światowej w 1918 roku i upadku
cesarstwa austriackiego powstały niepodległe państwa:
Czechosłowacja, Jugosławia, Polska, Węgry i Austria, które
zgodnie z postanowieniami Traktatu Wersalskiego otrzymały w
ramach repartycji pewną ilość taboru kolejowego, między innymi
parowozy cesarsko-królewskich kolei austriackich (kkStB) serii
170. Parowozom tym na kolejach polskich od 1923 roku nadano
oznaczenie serii Tr11. Tuż przed wybuchem II wojny światowej, w
połowie 1939 roku PKP eksploatowały 145 parowozów Tr11
przypisanych do DOKP Kraków i DOKP Lwów. Po wojnie zdołano
uruchomić 72 parowozy Tr11, które eksploatowano do 1957 roku.
|
- Gra Trainz Railroad Simulator 2006
- Ogłoszenia i forum klubowe
- Polskie modele roku 2005
- Wiadukt w Kokoszkach
|
Z
pozoru niezależne od siebie sieci drogowa i kolejowa w wielu
miejscach krzyżują się. W miejscu krzyżowania buduje się
przejazd kolejowy, zaś gdy warunki terenowe i komunikacyjne
wymuszają (bądź umożliwiają) budowę skrzyżowania dwupoziomowego,
buduje się wiadukt. Tego charakterystycznego dla drogi żelaznej
obiektu inżynieryjnego nie powinno zabraknąć na naszej makiecie.
Artykuł przybliża budowę wiaduktu betonowego, którego pierwowzór
znajduje sie na lini kolejowej w Kokoszkach. Celem
realistycznego odwzorowania śladów desek na wylewanym betonie
zaproponowano odlanie modelowego przęsła z gipsu w formie
wykonanej z minideseczek.
|
- Posterunek dróżnika przejazdowego - model
kartonowy
- „Sam zrobił” – wąskotorówki
|
|
|
|