|
- Felieton - Zwalczajmy stereotypy!
- Z kraju
- PIlostany - Lokomotywownia Węgliniec
|
Węgliniec
położony jest w bezpośredniej bliskości zachodniej granicy
Polski. Dworzec kolejowy został oddany do użytku we wrześniu
1846 roku wraz z otwarciem linii kolejowej: Wrocław – Węgliniec
– Żary. Później Węgliniec otrzymał bezpośrednie połączenie z
Dreznem (1847), Lubskiem i Zieloną Górą (1865), Horką (1874) i
Czerwoną Wodą. Obecnie ta duża |
|
|
|
stacja węzłowa z racji swego położenia obsługuje przejścia
graniczne: Zgorzelec – Goerlitz
(PKP – DB) w ruchu pasażerskim oraz Zawidów – Frydlant (PKP –
CD) i Węgliniec – Horka (PKP – DB) w ruchu towarowym.
Podstawowym typem pojazdów trakcyjnych wykorzystywanym w
Węglińcu są lokomotywy SU46. Pracuje tu połowa maszyn będących
na ilostanie PKP-Cargo. Ponadto ilostan uzupełniają SM42
obsługujące manewry stacyjne oraz, wspólnie z ST43, pociągi
zdawcze.
|
- Imprezy lato 2005
-
Costerina
-
BR03 we Wrocławiu
-
Chabówka show „Parowozjada”
- Czy polskie muzealnictwo kolejowe jest
takie złe?
-
Poczta na kołach
-
Nowe oblicze „krokodylków”
|
EM10
to bardzo mała seria, licząca 4 sztuki, elektrycznych lokomotyw
manewrowych, którą w 2004 roku poddano gruntownej modernizacji.
Modernizacja objęła nie tylko zmianę na nowe malowanie PKP
Cargo, ale też zastosowano sterowniki hamowania
elektrodynamicznego i utrzymania prędkości zadanej. Z zewnątrz
lokomotywa wyróżnia się reflektorami halogenowymi oraz
pantografem połówkowym z grafitowymi nakładkami. Przebudowa
objęła również kabinę, w której zastosowano komputery pokładowe
kontrolujące wszystkie parametry w czasie jazdy oraz dwa
ergonomiczne pulpity. W lokomotywach tych po raz pierwszy na PKP
zastosowano układ rozruchu impulsowego. Obecnie lokomotywy te
pracują w wałbrzyskiej sekcji Zakładu Taboru Wrocław. Stosowane
są jako lokomotywy popychowe na odcinku Wałbrzych Główny -
Jaworzyna Śląska.
|
- System prowadzenia ruchu pociągów na odcinku
Szczecinek – Słupsk
- Posterunek osłonny Olszynka
|
Opowieść
o nietypowym krzyżowaniu się torów - prawdopodobnie jedynym w
Polsce skrzyżowaniu pod kątem prostym, w jednym poziomie szyn
dwóch linii jednotorowych PKP. 16 sierpnia 1865 roku Towarzystwo
Kolei Wilhelma uruchomiło jednotorową linię kolejową ze stacji
Orzesze Jaśkowice (Friedrichsgrube), położonej na linii Katowice
– Rybnik, do kopalni węgla „Gotmituns” (dziś „Bolesław Śmiały”).
Niedługo potem linię tę przedłużono dalej na wschód aż do stacji
Tychy. Po czternastu latach, 1 września 1884 roku spółka Koleje
Górnośląskie (O.S.E.) oddała do eksploatacji odcinek z Orzesza
do Żor. Po około 500 metrach za stacją Orzesze odcinek ten
krzyżuje się idealnie pod kątem prostym, w jednym poziomie szyn,
z powstałą wcześniej linią Orzesze Jaśkowice – Tychy.
Skrzyżowanie położone z dala od głównych szlaków, od kilku lat
nieczynne i skazane niechybnie na likwidację, warte jest
przypomnienia ze względu na swój niepowtarzalny kształt.
|
- Echa naszych publikacji - Kolejką do
Dobrodzienia
- Pięcioosiowe, wąskotorowe parowozy wojskowe
- Oryginał i Model: lokomotywa spalinowa 060DA - część I
|
ST43,
ksywa „rumun”, to druga po „gagarinie”, a dla niektórych
pierwsza, kultowa maszyna trakcji spalinowej na polskich torach.
Nic zatem dziwnego, że zapowiedź wyprodukowania przez Geconvvm
modelu tej lokomotywy pobudziła emocje i oczekiwania. Gdy
wreszcie, po kilku latach nie bez perypetii, model ujrzał
światło dzienne, mamy okazję przyjrzeć się mu i zastanowić nad
adaptacją do polskiego wizerunku jego pierwowzoru. Zadania tego
podjął się znany już Czytelnikom Roman Kozak, który krok po
kroku opisuje walory modelu, porównuje go z oryginałem i
szczegółowo pokazuje etapy jego konwersji do wizerunku
lokomotywy ST43 z polskich szlaków. Wedle zamierzeń autora,
artykuł ma przede wszystkim zwrócić uwagę na metody przeróbki,
posługiwanie się dokumentacją, wybór i sposób wykonania
elementów modelu istotnych do poprawnego odwzorowania oryginału.
|
- gra „Trainz Railroad Simulator 2006”
- Modele roku 2005
- Co z ROCO ?
- Ogłoszenia i forum klubowe
- Małe obiekty kolejowe - modele kartonowe |
|
|
|