|
- Felieton - Quo vadis, czyli krótka historia
PKP
- Z kraju
- Parowozowe show 2005
- Rumonobusem do Legnicy
- Ilostany - Lokomotywownia Szczecinek
|
Sekcja
Eksploatacji Taboru Trakcyjnego w Szczecinku dysponuje halą
wachlarzową z obrotnicą, w której stacjonuje kilkudziesiąt
diesli serii SM42, SU42, ST44 i SU45. Spalinowozy te obsługują 3
niezelektryfikowane |
|
|
|
linie wybiegające z węzła w Szczecinku (do
Chojnic, Runowa Pomorskiego i Słupska). Lokomotywownia
Szczecinek to także podstawowy punkt utrzymania pojazdów serii
SU45 z Zakładu Taboru w Szczecinie. Sekcja Utrzymania i Napraw
Taboru w Szczecinku wykonuje wszystkie przeglądy okresowe i
poważniejsze naprawy bieżące tej serii lokomotyw wykorzystywanej
w obsłudze ruchu pasażerskiego. Dotyczy to również kilku maszyn
SU45 użytkowanych przez Sekcję Eksploatacji Taboru Trakcyjnego w
Krzyżu.
|
- Kolej na starej fotografii: Pm36-1
- Z cyklu „kolejowe wyprawy” - Ostatnie górnicze kolejki na Śląsku
- Modernizacje EN57
-
Renasans „Bobin” na PKP
|
Na
mocy ustaleń polsko – słowackich z 2002 roku dokonano podziału
obsługi trakcyjnej kursujących linią Zwardoń – Czadca trzech par
pociągów międzynarodowych. Wśród nich do obsługi „Gorala”
332/4412 – 4411/333, relacji Bratysława – Katowice – Bratysława,
Słowacy zaproponowali elektrowozy serii 162 bądź 163. Oferta ta
została jednak odrzucona przez stronę polską ze względu na brak
homologacji na trasy PKP lokomotyw o rozruchu tyrystorowym. W
tej sytuacji wybór padł więc na muzealne już elektrowozy serii
140 („Bobiny”), które mając oporowy charakter rozruchu, mogą
współpracować z polskimi urządzeniami SRK. Wyciągnięte z
przysłowiowego lamusa słowackie lokomotywy rozpoczęły 11.12.2003
roku regularną obsługę pociągów pasażerskich na linii nr 139
Katowice – Zwardoń.
|
- Linia Lwów - Krasne - Brody/ - Tarnopol -
Podwołoczyska
|
O
połączeniu kolei austriackich z rosyjskimi myślano już w 1858
roku. Uważano, że połączenie to jest niezbędne dla zapewnienia
rentowności istniejacych linii C.K. Uprzywilejowanej Kolei
Galicyjskiej Karola Ludwika [k.k. priv. Galizische Carl
Ludwig-Bahn - CLB] i zabezpieczenia interesów gospodarczych
państwa. W 1867 roku, dopiero gdy po stronie rosyjskiej były już
zaawansowane prace przy budowie linii Drogi Żelaznej
Południowo-Zachodniej [JZŻD] z Płoskirowa do Wołoczysk i była
także zaplanowana budowa linii Równe – Radziwiłłów jako odnogi
Kolei Kijowsko-Brzeskiej [KBŻD], rozpoczęto prace przy budowie
linii CLB ze Lwowa do Brodów (koło Radziwiłłowa) i odgałęzienia
z Krasnego do Podwołoczysk. W 1869 roku oddano do użytku
odcinki: Lwów – Złoczów oraz Krasne – Brody. Odcinek Złoczów –
Tarnopol oddano do ruchu na przełomie 1870/71 roku. Pozostały
odcinek z Tarnopola do Podwołoczysk otwarto w listopadzie 1871
roku. Po stronie rosyjskiej linia do Wołoczysk była już
ukończona, a KBŻD swą linię do Radziwiłłowa ukończyła w 1874
roku. Tym samym dwa połączenia kolei austriackich z rosyjskimi
stały się faktem.
|
- Kolejką do Dobrodzienia
- Modele PKP od „Jan-Kol”
- „Sttandard” - System makiet modułowych w skali TT
- Makiety modułowe w Polsce - rozwiązania
- ST44 vs ST44
|
„Gagarin”
zawsze był maszyną kultową. Choć do dzisiaj nie ma seryjnego
modelu „gagarina” w barwach PKP, łatwo można go pozyskać
przerabiając model tej lokomotywy, oferowany przez firmę Gützold,
jako BR120. Od 2004 roku model „gagarina”, oprócz Gützolda,
zaczęła produkować także firma Roco. Model której firmy lepiej
nadaje się do przeróbki na ST44? Aby odpowiedzieć na to pytanie
porównujemy ze sobą i z oryginałem modele ST44 - jeden wykonany
na bazie Gützolda i drugi, wykonany na bazie Roco. ST44 na bazie
modelu Gützolda wykonał Andrzej Piotrowski - „Drakula”, ST44 na
bazie modelu Roco oferuje Marcin Jankowski - „Jan-Kol”. Oba
przerobione modele prezentują się znakomicie. A jak ich wygląd
ma się do oryginału? Okazuje się, że czoło modelu Roco jest zbyt
obłe, modelu Gützolda jest bardziej naturalne. Poza tym reszta
zdaje się być podobna, jednakże, jak mówi stare porzekadło,
diabeł tkwi w szczegółach.
|
- Ogłoszenia i forum klubowe
- Imprezy modelarskie
- Budownictwo kolejowe: arkady - model kartonowy |
|
|
|