- Felieton - utartym szlakiem
- Z kraju
- Ilostany - Lokomotywownia Chojnice

Chojnice to położona wyłącznie przy niezelektryfikowanych liniach kolejowych sześciokierunkowa stacja węzłowa. Jak przystało na duży węzeł, swą siedzibę ma tu lokomotywownia, która funkcjonuje teraz pod nazwą Sekcja Eksploatacji Taboru Spalinowego (CMES) i organizacyjnie podlega pod Zakład Taboru (CM) w Gdyni.

Chojnicka jednostka eksploatuje wyłącznie pojazdy trakcji spalinowej serii: SM42, SP42, ST44, SU45 a od niedawna także ST43 oraz, formalnie przynależne do Pomorskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Gdyni, autobusy szynowe serii SA101 i SA102. Z sześciu kierunków wybiegających z Chojnic aż na pięciu, z wyjątkiem Nakła n/Notecią, prowadzony jest ruch pasażerski a większość pociągów rozpoczyna i kończy bieg na tutejszej stacji.
 

- Imprezy
  • 150 lat lokomotywowni Czechowice-Dziedzice
  • „Costerina” znów pod parą
  • Z „Rail Polska” do Sobótki
  • Parowozem do Pińczowa
  • „Ganzem” do Trzebieży 21
  • „75500 Odjazd!” po raz ostatni...
  • 120-lat lini Chabówka - Nowy Sącz

- Schematy malowania siódemek - suplement
- 100 lat kolei w Kochłowicach

Kochłowice jako miejscowość istnieją od jakichś 800 lat. Odkrycie złóż rud i węgla na Śląsku stało się bodźcem do ich rozwoju. Z osady rolniczo-hodowlanej stały się miejscowością górniczo-hutniczą. Pierwotnie węgiel i wytapiane tu metale wywożono barkami płynącymi po Odrze, co trwało długo. Gdy kolej uznana została dogodnym środkiem transportu, przemysłowcy i właściciele ziemscy - Ballestrem, Donnesmarck, Renard, Von Pless, Borsig doszli do porozumienia i w roku 1837 założyli towarzystwo Oberschlesische Eisenbahn (OSE). Towarzystwo uzyskało koncesje na poprowadzenie linii kolejowej z Wrocławia do Mysłowic i dalej aż do Krakowa, a później także na liczne jej rozgałęzienia. 2 listopada 1845 kolej dotarła na Górny Śląsk – do Gliwic. Linię kolejową z Gliwic przez Kochłowice do dzisiejszej dzielnicy Katowic – Ligoty otwarto w październiku 1904 roku. Nieco ponad rok później oddano do użytku także połączenie z Kochłowic do Chebzia. Tak oto do grona stulatków dołączyła również kolej w Kochłowicach.
 

- Lokomotywy spalinowe serii SM48/TEM2

W 1947 roku Fabryka Lokomotyw w Charkowie, wzorując się na dokumentacji technicznej zakładów ALCO, rozpoczęła produkcję sześcioosiowej lokomotywy spalinowej, oznaczając ją serią TE1. Doświadczenia zebrane z przeszło 10 lat eksploatacji tego spalinowozu zaowocowały pojawieniem się serii TEM1, której pierwsza maszyna opuściła bramę Fabryki Lokomotyw w Briańsku w 1958 roku. Rok później seria TEM1 poddana została daleko idącej modernizacji, co doprowadziło do narodzin serii TEM2. Briańska Fabryka Lokomotyw oprócz zaspokajania potrzeb kolei radzieckich wyprodukowała także serie lokomotyw TEM2 na eksport – na Kubę i do Polski, gdzie głównym odbiorcą był przemysł, a na drugim miejscu PKP. Na PKP nadano im polskie oznaczenia serii SM48. Pierwsze lokomotywy serii TEM2 przybyły w marcu 1974 roku, natomiast seria SM48 w 1976 roku. W Polsce jest eksploatowanych około 300 egzemplarzy lokomotyw serii TEM2 natomiast seria SM48 liczy 130 lokomotyw. Serie te obejmują zarówno lokomotywy na tor 1435 mm jak i na 1520 mm.
 

- Ełcka Kolej Wąskotorowa - odchodzi w dal
- Galeria KMiD - Fotografie na dworcu

- Polskie modele roku 2004
- „Fitowagony”
- Makiety modułowe w Polsce - idea i koncepcja

Bez wątpienia najdonioślejszym wydarzeniem modelarskim w roku 2004 była druga edycja Festiwalu Modelarstwa w Łodzi, który odbył się 29 oraz 30 maja. Rewelacją festiwalu była przeszło dwudziestometrowa makieta w rozmiarze H0 złożona z kawałków przygotowanych przez kluby i modelarzy z różnych stron Polski, stanowiąca namacalne ziszczenie rodzącej się idei budowy makiet modułowych w naszym kraju. Makiety modułowe w ogóle cieszą się stale rosnącym zainteresowaniem. Trend ten, jako pierwszą, objął najbardziej popularną wielkość w modelarstwie kolejowym, czyli H0, jednak obecnie makiety modułowe buduje się już we wszystkich bardziej znanych skalach. W cyklu artykułów pragniemy zapoznać modelarzy z zaletami, wynikającymi z budowy makiet modułowych oraz przedstawienie najbardziej znanych w Polsce systemów modułowych, opracowanych dla popularnych wielkości modelarskich. W pierwszym artykule przybliżamy podstawowe zagadnienia, związane z makietami modułowymi.
 

- Ogłoszenia i forum klubowe
- Lokomotywownia pojazdów spalinowych - model kartonowy