|
- Felieton - utartym szlakiem
- Z kraju
- Ilostany - Lokomotywownia Chojnice
|
Chojnice
to położona wyłącznie przy niezelektryfikowanych liniach
kolejowych sześciokierunkowa stacja węzłowa. Jak przystało na
duży węzeł, swą siedzibę ma tu lokomotywownia, która funkcjonuje
teraz pod nazwą Sekcja Eksploatacji Taboru Spalinowego (CMES) i organizacyjnie podlega pod Zakład Taboru (CM) w Gdyni. |
|
|
|
Chojnicka jednostka eksploatuje wyłącznie pojazdy trakcji
spalinowej serii: SM42, SP42, ST44, SU45 a od niedawna także
ST43 oraz, formalnie przynależne do Pomorskiego Zakładu
Przewozów Regionalnych w Gdyni, autobusy szynowe serii SA101 i
SA102. Z sześciu kierunków wybiegających z Chojnic aż na pięciu,
z wyjątkiem Nakła n/Notecią, prowadzony jest ruch pasażerski a
większość pociągów rozpoczyna i kończy bieg na tutejszej stacji.
|
- Imprezy
- 150 lat lokomotywowni Czechowice-Dziedzice
- „Costerina” znów pod parą
- Z „Rail Polska” do Sobótki
- Parowozem do Pińczowa
- „Ganzem” do Trzebieży 21
- „75500 Odjazd!” po raz ostatni...
- 120-lat lini Chabówka - Nowy Sącz
- Schematy malowania siódemek - suplement
- 100 lat kolei w Kochłowicach
|
Kochłowice
jako miejscowość istnieją od jakichś 800 lat. Odkrycie złóż rud
i węgla na Śląsku stało się bodźcem do ich rozwoju. Z osady
rolniczo-hodowlanej stały się miejscowością górniczo-hutniczą.
Pierwotnie węgiel i wytapiane tu metale wywożono barkami
płynącymi po Odrze, co trwało długo. Gdy kolej uznana została
dogodnym środkiem transportu, przemysłowcy i właściciele ziemscy
- Ballestrem, Donnesmarck, Renard, Von Pless, Borsig doszli do
porozumienia i w roku 1837 założyli towarzystwo Oberschlesische
Eisenbahn (OSE). Towarzystwo uzyskało koncesje na poprowadzenie
linii kolejowej z Wrocławia do Mysłowic i dalej aż do Krakowa, a
później także na liczne jej rozgałęzienia. 2 listopada 1845
kolej dotarła na Górny Śląsk – do Gliwic. Linię kolejową z
Gliwic przez Kochłowice do dzisiejszej dzielnicy Katowic –
Ligoty otwarto w październiku 1904 roku. Nieco ponad rok później
oddano do użytku także połączenie z Kochłowic do Chebzia. Tak
oto do grona stulatków dołączyła również kolej w Kochłowicach.
|
- Lokomotywy spalinowe serii SM48/TEM2
|
W
1947 roku Fabryka Lokomotyw w Charkowie, wzorując się na
dokumentacji technicznej zakładów ALCO, rozpoczęła produkcję
sześcioosiowej lokomotywy spalinowej, oznaczając ją serią TE1.
Doświadczenia zebrane z przeszło 10 lat eksploatacji tego
spalinowozu zaowocowały pojawieniem się serii TEM1, której
pierwsza maszyna opuściła bramę Fabryki Lokomotyw w Briańsku w
1958 roku. Rok później seria TEM1 poddana została daleko idącej
modernizacji, co doprowadziło do narodzin serii TEM2. Briańska
Fabryka Lokomotyw oprócz zaspokajania potrzeb kolei radzieckich
wyprodukowała także serie lokomotyw TEM2 na eksport – na Kubę i
do Polski, gdzie głównym odbiorcą był przemysł, a na drugim
miejscu PKP. Na PKP nadano im polskie oznaczenia serii SM48.
Pierwsze lokomotywy serii TEM2 przybyły w marcu 1974 roku,
natomiast seria SM48 w 1976 roku. W Polsce jest eksploatowanych
około 300 egzemplarzy lokomotyw serii TEM2 natomiast seria SM48
liczy 130 lokomotyw. Serie te obejmują zarówno lokomotywy na tor
1435 mm jak i na 1520 mm.
|
- Ełcka Kolej Wąskotorowa - odchodzi w dal
- Galeria KMiD - Fotografie na dworcu
- Polskie modele roku 2004
- „Fitowagony”
- Makiety modułowe w Polsce - idea i koncepcja
|
Bez
wątpienia najdonioślejszym wydarzeniem modelarskim w roku 2004
była druga edycja Festiwalu Modelarstwa w Łodzi, który odbył się
29 oraz 30 maja. Rewelacją festiwalu była przeszło
dwudziestometrowa makieta w rozmiarze H0 złożona z kawałków
przygotowanych przez kluby i modelarzy z różnych stron Polski,
stanowiąca namacalne ziszczenie rodzącej się idei budowy makiet
modułowych w naszym kraju. Makiety modułowe w ogóle cieszą się
stale rosnącym zainteresowaniem. Trend ten, jako pierwszą, objął
najbardziej popularną wielkość w modelarstwie kolejowym, czyli
H0, jednak obecnie makiety modułowe buduje się już we wszystkich
bardziej znanych skalach. W cyklu artykułów pragniemy zapoznać
modelarzy z zaletami, wynikającymi z budowy makiet modułowych
oraz przedstawienie najbardziej znanych w Polsce systemów
modułowych, opracowanych dla popularnych wielkości modelarskich.
W pierwszym artykule przybliżamy podstawowe zagadnienia,
związane z makietami modułowymi.
|
- Ogłoszenia i forum klubowe
- Lokomotywownia pojazdów spalinowych - model
kartonowy |
|
|
|