- 150 lat Górnośląskich Kolei Wąskotorowych
|
Historia kolei wąskotorowych na Górnym Śląsku sięga przełomu XVIII i XIX
wieku, kiedy to w regionie powstały pierwsze koleje konne. Dla
tej kolei zbudowano w Berlinie w 1815 pierwszy na kontynencie
europejskim (poza Anglią) parowóz. Budowę pierwszej kolei
wąskotorowej użytku publicznego na Górnym Śląsku rozpoczęto na
podstawie koncesji otrzymanej 24 marca 1851 roku. Kolej tę
przeznaczono do przewozu ładunków pomiędzy dynamicznie
rozwijającymi się zakładami przemysłowymi oraz dowozu produktów
do kolei normalnotorowej, która łączyła już wówczas Śląsk z
Berlinem i Krakowem. Jako standard dla sieci Górnośląskich Kolei
Wąskotorowych przyjęto prześwit toru 785 mm (30 cali pruskich),
który już wówczas był najbardziej rozpowszechniony na kolejach
przemysłowych Górnego Śląska dowożących rudę żelaza i węgiel z
kopalń do hut. Przypadające na rok 2003 150-lecie Górnośląskich
Kolei Wąskotorowych skłania do przypomnienia historii tej
unikalnej w skali światowej kolei.
|
- Zmierzch Lubska
|
Historia kolei w Lubsku rozpoczyna się w roku 1846 wraz z oddaniem do
użytku linii kolejowej Berlin – Wrocław. Stacją węzłową Lubsko
stało się 1.10.1897 roku po uruchomieniu odgałęzienia przez
Tuplice i Łęknicę do Weißwasser. 1.05.1914 roku uroczyście
otwarto linię Lubsko - Krosno Odrzańskie. Po II wojnie światowej
Lubsko wraz z przedzielonym granicą układem linii głównych
skierowanych na Berlin straciły swoje znaczenie. Przewozy
stopniowo ograniczano, aż wreszcie 17.05.1994 roku stację
zamknięto. Wchodząc dziś na opustoszałą i wymarłą stację w
Lubsku nagle znajdujemy się jakby w innym świecie. Panuje tam
niesamowity klimat, jakiego nie znajdziemy chyba na żadnej innej
stacji w Polsce. Historię tej kultowej stacji wraz ze sporą
liczbą zdjęć historycznych i współczesnych.
|
- Jednopoziomowe skrzyżowanie torów
- Parowóz wąskotorowy typu Dh2 „Wilno” (Px29)
|
Pod koniec 1928 roku w Warszawskiej Spółce Akcyjnej Budowy Parowozów
w Warszawie (WSABP) opracowano dokumentację techniczną parowozu
wąskotorowego na tor 750 mm, tzw. typ „Wilno”, z przeznaczeniem
na nowobudowane linie wąskotorowe na wschodnich kresach Polski.
Jednocześnie fabryka ta zaczęła budowę prototypu, który
ukończono w marcu 1929 roku. Ponieważ próby eksploatacyjne
wypadły bardzo dobrze, Ministerstwo Komunikacji prototyp
zakupiło i zamówiło następnych 20 sztuk tych parowozów nadając
im na PKP oznaczenie Wp29. Po 1945 roku na PKP powróciło 11
sztuk tego parowozu, którym nadano nowe oznaczenie Px29.
Ostatnie dwa zachowane w Polsce parowozy tej serii znajdują się
w Muzeum Kolei Wąskotorowych w Sochaczewie.
|
- Wagony odkryte Piko w wersji PKP
- Parowóz Ty2 firmy APM
- Nowości PKP firmy Fleischmann
|
Podczas ostatniego Festiwalu Modelarstwa w Łodzi, odbywającego się w
dniach 29-30 czerwca 2004 roku, dużym zaskoczeniem dla
zwiedzających było pojawienie się na tej imprezie stoiska firmy
Gebr. Fleischmann z Norymbergi. Zaskoczenie było tym większe, że
firma Fleischmann, znana doskonale od wielu lat polskim
kolekcjonerom i modelarzom kolejowym z wysokiej jakości swoich
wyrobów, zaprezentowała w Łodzi po raz pierwszy modele
parowozów, wagonów osobowych i towarowych w oznaczeniach PKP.
Oferta ta, przygotowana głównie z myślą o polskich klientach,
spotkała się z dużym zainteresowaniem zwiedzających i obejmowała
łącznie aż 16 modeli wykonanych w wielkościach HO oraz N:
parowozy serii Ok1 i Tp4 (HO, N), dwuosiowe wagony pasażerskie
budowy niemieckiej typu Ci-29 i Bi-29 (HO, N), dwuosiowe wagony
bagażowe, również budowy niemieckiej, typu Pwi-27 (HO) i Pwi-30
(N) oraz trzy różne czteroosiowe wagony towarowe (kryty,
węglarka i platforma) budowy amerykańskiej tzw. USTC-1918 (HO,
N).
|
- Ogłoszenia i forum klubowe
- Nastawnia Lubsko - model kartonowy |
|