|
- Felieton -
Walka kolei z pismakami
- Z kraju
- Tramwaje
- Ilostany - Lokomotywownia Opole
|
Lokomotywownia Opole, to aktualnie jedna z siedmiu Sekcji Eksploatacji Taboru
Trakcyjnego w strukturach Zakładu Taboru we Wrocławiu (pozostałe
to: Wrocław Gł., Wrocław Brochów, Kamieniec Ząbkowicki, Legnica,
Wałbrzych i Węgliniec). Prostokątna hala przelotowa jest obecnie miejscem |
|
|
|
eksploatacji lokomotyw
spalinowych serii: SM42, SP42, SU42 oraz ST43. W aktualnym
rozkładzie jazdy lokomotywy SP42 i SU42 prowadzą pociągi osobowe
już tylko na dwóch odcinkach: Opole Gł. - Nysa i Nysa -
Głuchołazy Zdrój. W ruchu towarowym pracują lokomotywy serii
SM42 i ST43, które prowadzą prace manewrowe na stacjach Opole
Gł. i Opole Gł. Tow. a także obsługują pociągi robocze i
sieciowe oraz pociągi zdawcze. Poza tym lokomotywy ST43
obsługują parę pociągów łączących stację rozrządową Tarnowskie
Góry ze stacją manewrową Nysa.
|
- Nowy rozkład jazdy
- Tabelaryczne rozkłady jazdy
- 70-lecie Magistrali węglowej
- Warszawą do Zubek Białostockich
- Wystawa: Kolej w Sudetach do roku 1945
- 100 lat kolei Herby – Częstochowa
|
Przypadająca w 2003 roku, okrągła rocznica 100-lecia kolei Herby
– Częstochowa skłoniła nas do przypomnienia historii tej
krótkiej, acz bardzo ciekawej linii. Linia, zbudowana przez
prywatne Towarzystwo Drogi Żelaznej Herbsko-Częstochowskiej,
miała nietypowy dla Europy, rzadko spotykany prześwit torów –
1067 mm. Połączyła ona Częstochowę z komorą celną w Herbach na
granicy prusko–rosyjskiej, umożliwiając wówczas najkrótsze
połączenie kolejowe Warszawy z Opolem lub Wrocławiem. Krótko
przed I wojną światową kolej tę przekuto na występujący w
carskiej Rosji prześwit szerokotorowy 1524 mm. Normalny rozstaw
torów linia uzyskała w czasie I wojny światowej, co umożliwiło
bezpośredni transport towarów już bez konieczności przeładunku
na stacji Herby.
|
- Parowóz osobowy PKP serii Od2
|
Wśród 3012 parowozów, jakie Polska otrzymała na mocy Traktatu
Wersalskiego po 1918 roku, z byłych kolei zaboru niemieckiego
KPEV (Königlich Preußische Eisenbahn-Verwaltung), aż 97
parowozów było pruskiej serii P4 2, które po roku 1923 otrzymały
polskie oznaczenie: Od2. Parowozy te do 1947 roku obsługiwały
pociągi osobowe w Warszawskim Węźle Kolejowym oraz w DOKP
Warszawa. W miarę odbudowy sieci PKP po zniszczeniach wojennych
przesłano je także do służby w DOKP Szczecin, Poznań i Olszyn.
Ostatnie z nich wycofano ze służby na PKP w 1957 roku. |
- Galeria KMiD - Wrocław Brochów
- Festiwal Modelarstwa - Łódź 2003
- Modele kartonowe
|
Jeszcze do niedawna pośród modeli kartonowych dominowały okręty,
samoloty, rzadziej spotykało się pojazdy i budowle. Ale to ulega
zmianom. Pojawiły się kartonowe wycinanki budowli kolejowych i
taboru, w tym tak bardzo upragnione przez chyba wszystkich
hobbystów – modele polskie w skali H0. W przeciwieństwie do
modeli firm „robiących w plastiku” - te modele nie wymagają
wielkich nakładów przy przygotowywaniu produkcji, jednocześnie
serie mogą być krótkie, nawet jednostkowe i przedstawiać to, co
każdemu jest najbliższe. Kolejowe modele kartonowe zasadniczo
wykonuje się w celu budowy lub uzupełnienia posiadanej dioramy
czy makiety albo dla modelu „samego w sobie”. W pierwszym
przypadku przede wszystkim wydawane i sklejane są modele w skali
1:87. Natomiast w drugim dochodzą do tego skale 1:45 oraz 1:25.
|
- Ogłoszenia i forum klubowe
- Model kartonowy Warszawy na szynach |
|
|
|