|
- Felieton -
„Miłośnicy”
- Z kraju
- „Żółte” nadal w modzie
- Ilostany - Lokomotywownia Leszno
|
Zgodnie z rozpoczętym cyklem przedstawiamy kolejne informacje o
stacjonowaniu i zatrudnieniu lokomotyw, tym razem należących do
lokomotywowni Leszno. Lokomotywownia ta funkcjonuje jako Sekcja
Eksploatacji i Utrzymania Taboru Trakcyjnego w ramach |
|
|
|
Zakładu Taboru w
Poznaniu. Na ilostanie posiada lokomotywy spalinowe serii: SM31,
SM42, ST43 oraz SU45, a także parowozy stacjonujące w
Parowozowni Wolsztyn, która to formalnie podlega Sekcji Leszno.
Naszą uwagę skupiamy na lokomotywach spalinowych, które oprócz
prac manewrowych obsługują każdego dnia pociągi osobowe na
trasach do Zbąszynka, Głogowa i Ostrowa Wielkopolskiego oraz 6
par pociągów towarowych - pociągów zdawczych w rejonie ciążenia
stacji manewrowej PKP Cargo – Leszno. Wśród fotografii
zamieszczamy poster z SU45-096 opuszczającej stację Leszno z
pociągiem do Głogowa. |
- Wąskotorówką przez kosodzewinę
- Tuż za Wielką Rycerzową
- Biletowe perypetie 2002
- Schematy malowania „siódemek”
|
W latach 80-tych fabrycznie malowane lokomotywy EU06 i EU07 typu
4E charakteryzowały się barwami jasnozielonymi w górnej części
pudła lokomotywy i w wąskim pasie u jego dołu, natomiast środek
utrzymany był w tonacji ciemnej zieleni. Podobnie lokomotywy
EU07 typu 303E miały górną część pudła jasnozieloną, a dół
ciemnozielony. Te dwa odcienie zieleni przechodziły także na
czoła lokomotyw. Po pamiętnym wydarzeniu z roku 1988, kiedy to
pociąg najechał na radziecki konwój wojskowy, czoła lokomotyw
zaczęto malować na żółto, celem ich większej widoczności.
Ostatnio zaniechano tego procederu i postanowiono przywrócić im
dawne malowanie. Jednak reperkusje tamtego wydarzenia, zużycie
lokomotyw i różnice interpretacyjne powodują, że lokomotywy te
widzimy niby w podobnych, a jednak różnych schematach malowania.
Próby ich uporządkowania podjął się nasz kolega redakcyjny
Bogdan Waga. |
- Wspomnienia „zachodnioniemieckiego szpiega”
- Wąskotorowy come back - cz. 1: Śmigielska Kolej Dojazdowa
|
Wąskotorowy come back, czyli krajobraz po bitwie. Tymi słowami rozpoczynamy
cykl artykułów opisujących przemiany własnościowe na kolejach
wąskotorowych w Polsce, które w 2001 roku zostały wydzielone ze
struktur państwowego przewoźnika – Polskich Kolei Państwowych.
Zobaczymy, czy dzisiejszy ich stan to wielka klęska, czy też
sukces reformy PKP. Artykuły te nie będą zawierać tła
historycznego kolei, a tylko opisywać walkę o przetrwanie oraz
dzień dzisiejszy działalności pod skrzydłami nowych operatorów.
Jako pierwszą przedstawiamy Śmigielska Kolej Dojazdowa, która w
strukturze PKP prowadziła planowy ruch pasażerski najdłużej i
wyszła z niej jako ostatnia. Jej obecnym operatorem jet
Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych z Kalisza pod
wodzą Tomasza Strapagiela - prezesa stowarzyszenia. |
- Listy do reakcji 56
- Ciekawostki modelarskie - model parowozu P4
2 firmy ROCO 58
- Elektronika na makiecie kolejowej - proste elementy 64
|
Wielu miłośników małej kolei bardzo cieszy oko, gdy pewne
działania na makiecie mogą dokonywać się automatycznie, np.
blokowanie odcinków przed odcinkami toru zajętym przez pociąg,
opuszczanie rogatek, czy naprzemienny odjazd pociągu ze stacji.
Niestety, wiedza na temat budowania układów automatycznego
sterowania miniaturową koleja, zwłaszcza o skomplikowanych
zależnościach, dana jest nielicznym z racji ich wykształcenia
lub zainteresowania. Postaramy się zatem w przystępny sposób
wypełnić tę lukę i pomóc w budowaniu takich układów
rozpoczynając nieperiodyczny cykl zatytułowany „elektronika na
makiecie kolejowej”. W tym artykule przedstawiamy kilka prostych
układów, które można zbudować w oparciu o elementy, które od
niedawna zaczęła oferować polska firma STERKOL. |
- Ogłoszenia i forum klubowe |
|
|
|