|
- Od redakcji
- Z kraju
- Zmniejszenie prędkości na liniach PKP
- Nowy rozkład jazdy
- Z zagranicy
- Lokomotywy spalinowe w obsłudze ruchu pasażerskiego 2002/03
|
Przewozy w ruchu pasażerskim, zwłaszcza na odcinkach
niezelektyfikowanych, z powodu nieopłacalności i
niewystarczającej dotacji są systematycznie ograniczane. |
|
|
|
W najlepszym wypadku
rentowność przewozu zwiększa się zastępując nieopłacalny pociąg
złożony z lokomotywy spalinowej i czasami tylko jednego wagonu
autobusem szynowym. Wszystko to powoduje, że gwałtownie spada
zapotrzebowanie na pojazdy trakcji spalinowej, a ich ilostan
podlega coraz większym redukcjom. Licznie spotykane niegdyś
pociągi osobowe ciągnione przez lokomotywy spalinowe są coraz
rzadsze, coraz trudniej spotkać je na szlakach PKP. Wszystkim
tym, którzy chcieliby zobaczyć kursujące jeszcze składy osobowe
w trakcji spalinowej przygotowaliśmy prawdziwy rarytas. Nasz
kolega redakcyjny Paweł Czech opracował listę odcinków
obsługiwanych lokomotywami SP32, SP42, SU42, SU45 oraz SU46. Na
stronach 12÷15 znajdziecie tabelę odcinków uszeregowaną według
Zakładu Taboru i Sekcji Eksploatacji Taboru oraz typowe
zestawienie składu pociągu. Dołączona mapka powinna ułatwić
lokalizację odcinka na sieci PKP. |
- Imprezy 2002
- Spotkanie z MBxd1
- Żagań 2002
|
Wiosną bieżącego roku odbył się kolejny, i jak myślę już
ostatni, maraton z pociągami specjalnymi dla miłośników starej
kolei. Impreza zorganizowana w okolicach Żagania przyniosła
wiele rozczarowań naszym hobbystom. Po pierwsze, kolejne
podwyżki taryf za wynajem pociągów specjalnych od PKP
spowodowały, że koszt przejazdu wynosił prawie 200 zł od osoby
za jeden dzień!!! Nic dziwnego, że do policzenia uczestników
imprezy z Polski wystarczyły przysłowiowe palce u rąk. Większość
potencjalnych chętnych zmuszona była do pozostania w domach. Ale
i ci, którzy jednak zdecydowali się na poniesienie tak
horrendalnych kosztów, też nieźle się zawiedli. Zamiast
zapowiadanego parowozu Ol49, PKP podstawiła do pociągu
specjalnego... Ty3, który pasuje do okolic Żagania jak sól do
ciastka. Dodatkowo z bardzo „tajemniczych” powodów nieprzejezdne
okazały się niektóre odcinki zamkniętych szlaków zapowiadanych w
programie imprezy. Wygląda to wszystko tak, jakby PKP naprawdę
chciała raz na zawsze odstraszyć hobbystów z Polski i z
zagranicy od pomysłów organizowania komercyjnych przejazdów
zabytkowym taborem. Od czasu żagańskiej imprezy nastąpiły dalsze
podwyżki taryf za pociągi specjalne, co jak myślę, powinno
„ostatecznie rozwiązać” tę niewygodną dla PKP kwestię. |
- Raport z kolejki gryfickiej
- Stacja Papiernia
- „Byki” w Maroku
|
W latach 1971÷1989 Pafawag wyprodukował imponującą w skali
światowej liczbę lokomotyw serii 201E. Odmianę o symbolu 201Eg,
będącą wersją lokomotyw ET22, w ilości 23 sztuk wyeksportowano w
latach 1975÷1976 do Królestwa Maroka. 14 sztuk z przekazanych
lokomotyw jest eksploatowana do dzisiaj. Marokańskie ET22 na
kolejach ONCF noszą oznaczenie E1001 i są obecnie najstarszymi z
eksploatowanych tam elektrowozów. Wyprodukowane we Wrocławiu
lokomotywy są przeznaczone do obsługi ruchu towarowego i można
je spotkać na niemal całym odcinku głównej kolejowej magistrali
ONCF, aż po jej południowy kraniec - historyczny Marrakech.
Ponieważ warunkiem kupna przez Maroko serii 201Eg było
spełnienie wymogów UIC, Pafawag dokonał szeregu zmian
konstrukcyjnych tych elektrowozów. Opis tych zmian wraz z
ciekawymi zdjęciami elektrowozów 201Eg z Maroka prezentujemy na
stronach 48÷51. |
- Galeria Winnicki
- Średzka Kolej Wąskotorowa odchodzi - w dal
- Z naszej biblioteki - Kartonówki
- Ciekawostki modelarskie
- Minimum-Maksimum czyli proste rozwiązania
|
Któż z nas nie planuje zbudowanie makiety lub przynajmniej
dioramy, która byłaby piękną oprawą posiadanych zbiorów taboru
lub na której do woli można by nacieszyć się ruchem modelowych
pociągów. Niektórzy z tą myślą kompletują nie tylko odpowiedni
tabor, ale i budownictwo, akcesoria i inne niezbędne elementy.
Lata mijają, a tylko nielicznym udaje się w ogóle rozpocząć
budowę makiety. Na ogół przeszkodą w realizacji dzieła jest brak
czasu adekwatnego do zamierzonego przedsięwzięcia. Kolega Olaf
Sroczyński w tej materii jest mistrzem - w przeciągu kilku lat
zbudował wiele różnych makiet i dioram. Na przykładzie trzech z
nich przedstawia prostą i skuteczną koncepcję ich budowy.
Dodatkową zaletą prezentowanych dioram jest łatwość ich
wykonania i niewielki koszt. Wykorzystując jego pomysł, nawet
przy okrojonej wersji makiety można podkreślić na niej swoją
indywidualność i w dużej mierze zrealizować własną wizję
kolejowej iluzji, a jazda po niej powinna dostarczyć wiele
miłych przeżyć. A przecież o to właśnie chodzi. |
-
Forum klubowe i ogłoszenia
|
|
|
|