 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
   
  
 | 
          - Od redakcji 
          -
          Z kraju  
          - Z naszej biblioteki 
          - Wraca nowe, czyli „Park Jurajski” na 
          PKP 10 
              
                |   | 
                
                  
                Po trzynastu latach „męczarni estetycznych” władze PKP zrobiły 
                polskim miłośnikom kolei wspaniałą, choć zapewne niezamierzoną 
                niespodziankę. Przestał obowiązywać idiotyczny przepis o 
                malowaniu przodów elektrowozów i niektórych lokomotyw 
                spalinowych na żółto! Coraz więcej pojazdów pozbawionych 
                kanarkowych  | 
               
             
           | 
           | 
         
        
          
        
          
              
                 | 
                 „śliniaczków” pojawia 
                się na całej
                sieci polskich kolei. Nie zawsze, co prawda, pasują w tym 
                malowaniu do brudnych, pstrokatych i osprayowanych składów 
                pasażerskich, ale jeśli mamy szczęście spotkać taką lokomotywę z 
                oliwkową „bipą” lub składem towarowym, albo stojącą samotnie 
                gdzieś na stacji lub przed „szopą”, to łezka może się w oku 
                zakręcić. Do przeczytania kilku zdań komentarza na temat 
                powyższego zjawiska możecie przeczytać na str. 10÷12.  | 
               
             -
                Zakazana kolej cz. I - Paranoja
              
                 | 
                
                /6.jpg) Jeszcze nie tak dawno obowiązywał w Polsce zakaz fotografowania 
                niemal wszystkiego poza chrzcinami, ślubami, pogrzebami, 
                komuniami no i jeszcze może wycieczkami do miejsc bez znaczenia 
                strategicznego. Jedną z najbardziej strzeżonych tajemnic 
                socjalizmu był transport kolejowy. Chronioną tajemnicą stanu 
                była kursująca dwa razy dziennie rozklekotana ciuchcia 
                wąskotorowa, czy zabytkowa wieża ciśnień. Mimo to, wielu z nas, 
                miłośników kolei, próbowało wykonywać zdjęcia obiektów swoich 
                zainteresowań w owych „zakazanych” czasach. Niektórzy 
                fotografowali „z rękawa”, narażając się na znaczne 
                nieprzyjemności w przypadku przyłapania przez stróżów prawa. 
                Inni wykonywali tę czynność już legalnie, na podstawie zezwoleń 
                wydawanych w latach 80-tych. Zarówno jedni, jak i drudzy w 
                czasie swoich kolejowych wypraw wielokrotnie mieli niezłe 
                „przeprawy” z funkcjonariuszami Służby Ochrony Kolei, Milicji 
                Obywatelskiej, czy po prostu z nadgorliwymi kolejarzami. Czas 
                działa nieubłaganie, wiele szczegółów tych zdarzeń zaciera się w 
                pamięci i zatraca. Postanowiliśmy zatem rozpocząć na łamach KMiD 
                cykl artykułów wspomnieniowych pod wspólnym nagłówkiem „zakazana 
                kolej”. Apelujemy do wszystkich kolegów fotografujących w 
                czasach „zakazów” o spisanie swych najbardziej interesujących 
                przygód i nadsyłanie ich do redakcji. Utrwalimy w ten sposób 
                coraz mniej już znaną kartę naszej niedawnej historii. W 
                pierwszej części przedstawiamy wspomnienia kolegi redaktora 
                naczelnego - Krzysztofa Wiśniewskiego.   | 
               
             
            -
                Urządzenia do nawęglania parowozów
              
                 | 
                
                /4.jpg) Pierwsze sto lat istnienia kolei to niekwestionowana dominacja 
                trakcji parowej w ruchu pociągów. W wielu krajach parowozy 
                przetrwały w służbie jeszcze następnych kilkadziesiąt lat mimo 
                gwałtownego rozwoju trakcji spalinowej i elektrycznej. Pomimo 
                wycofania parowozów z normalnej pracy już niemal we wszystkich 
                zarządach kolejowych świata, nie schodzą one ze sceny. W 
                ostatnich latach w wielu krajach obserwujemy prawdziwy rozkwit 
                parowych kolei muzealnych i turystycznych (oczywiście poza 
                Polską). Większość parowozów, jakie przewinęły się przez dzieje 
                kolei, jako paliwo wykorzystywała węgiel kamienny. Wraz z 
                ewolucją konstrukcji parowozów następował rozwój różnych 
                urządzeń mających na celu jak najszybsze i najsprawniejsze 
                zaopatrzenie lokomotyw w zapas tego paliwa. Jakie urządzenia 
                powstawały, jak były zbudowane i jak działały? O tym wszystkim 
                opowie obszerny materiał zamieszczony na stronach 20÷56 (z 
                konieczności ograniczony do tych typów urządzeń, które znalazły 
                zastosowanie na terenie Polski).   | 
               
             
            - Stargardzka Kolej Wąskotorowa 
          odchodzi - w dal 
          - Modele urządzeń do nawęglania parowozów
              
                 | 
                
                /1.jpg) 
                W nawiązaniu do artykułu o urządzeniach do 
                nawęglania prezentujemy naszym Czytelnikom parającym się również 
                modelarstwem krótki przegląd oferty firm produkujących modele 
                budownictwa i urządzeń w formie zestawów do samodzielnego 
                montażu. Z katalogów firm (ograniczyliśmy się tylko do tych, 
                których wyroby są w miarę łatwo dostępne dla polskiego odbiorcy) 
                wyłuskaliśmy wszystko, co da się wykorzystać do budowy składów 
                węgla w modelach parowozowni. Przedstawiamy krótkie 
                charakterystyki poszczególnych wyrobów, wskazujemy plusy, 
                piętnujemy minusy i przede wszystkim doradzamy, na ile dany 
                zestaw pasuje do makiety przedstawiającej polską kolej lub 
                przestrzegamy, jeśli nie odpowiada on spotykanym w Polsce typom 
                urządzeń w stopniu nie dającym się poprawić w warunkach 
                warsztatu modelarskiego.   | 
               
             
            -
                Forum klubowe i ogłoszenia 
            
           | 
          
               
               | 
         
       
           | 
         
       
     |