|
- Od redakcji
-
Z kraju
- Z naszej biblioteki
-
Podróż w 2010, czyli jak może wyglądać Polska za 8 lat
-
Muzea kolejowe w Holandii
-
Kolej na Czechy
|
W naszym magazynie prezentowaliśmy kilkakrotnie koleje muzealne
naszych niemieckich sąsiadów - obiekt westchnięć i zazdrości
naszych rodzimych fanów starej kolei. Dziś zapraszamy w podróż
za naszą południową granicę do |
|
|
|
Czech. Kraj ten jeszcze kilka lat temu praktycznie nie istniał
na muzealno-kolejowej mapie Europy, a spragnieni „pary” Czesi
masowo odwiedzali nasze lokomotywownie i szlaki. Nic dziwnego,
skoro już pod koniec lat 70-tych ubiegłego wieku ówczesna
Czechosłowacja jako jedna z pierwszych wśród tzw. „demoludów”
całkowicie wyeliminowała z przewozów trakcję parową. Nieliczne
zachowane dla celów muzealnych jednostki zabytkowego taboru na
ogół nie były zdatne do jazd, a takie pojęcia jak „skansen
czynnego taboru”, czy „plandampf” były dla czeskiego miłośnika
starej kolei szczytem abstrakcji. Dziś sytuacja odwróciła się o
przysłowiowe 180 stopni. Od kilku lat czeskie koleje muzealne
przeżywają prawdziwy boom. Odbudowano do jazd wiele parowozów i
wagonów. Ilość i jakość imprez (w tym bardzo częstych
plandampfów) powoli dorównuje tym w Niemczech. Nic więc
dziwnego, że masowo zjeżdżają tam fani starej kolei z całego
świata (zupełnie, jak do Polski przed laty...). Na jednej z
takich imprez był też nasz redakcyjny kolega Darek Brodowski, a
efekty jego wizyty możecie obejżeć na stronach KMiD |
-
Galeria KMiD
- Zapomniany węzeł (raport z Godkowa)
|
Zapraszamy naszych Czytelników do odwiedzenia stacji i
nieczynnej lokomotywowni w Godkowie - miejsca zapomnianego przez
Boga, ludzi i... miłośników kolei. Niegdyś był to ważny węzeł na
Magistrali Nadodrzańskiej, a tamtejsza „szopa” gościła między
innymi potężne maszyny towarowe Ty51 oraz zgrabne pruskie Oi1.
Minęły czasy świetności trakcji parowej, minęły czasy świetności
Magistrali Nadodrzańskiej, w ogóle minęły czasy świetności
naszych kolei. Godkowski węzeł opustoszał. Torowiska porasta
bujna trawa, a opuszczona lokomotywownia straszy cmentarną
ciszą. O zapomnianym węźle przypomnieli sobie szczecińscy
hobbyści docierając tam swoim wagonem SN61-183. Dzięki temu
możemy przedstawić Wam dzisiejszy obraz stacji, a przy okazji
przypomnieć kilka faktów z jej historii oraz nieco danych o
parowozach stacjonujących niegdyś w Godkowie. |
-
Parowozy serii Ty23 stacjonujące w parowozowni Chełm
- Koleje Kopalni Piasku „Maczki-Bór”
|
W obszernym reportażu prezentujemy dzień dzisiejszy jednej z
czterech górnośląskich kopalń piasku podsadzkowego. O ile
kopalnie w Szczakowej i Kotlarni są bardzo dobrze znane
miłośnikom kolei ze względu na obsługę parowozami aż do lat
90-tych, to dwie pozostałe były dotychczas w cieniu
zainteresowań hobbystów. Być może ten stan rzeczy zmieni się, a
to ze względu na sporą ilość eksploatowanych tam jeszcze
elektrowozów ET21. Lokomotywy te na PKP stanowią już prawdziwą
rzadkość. Na uwagę zasługują też starsze typy używanych jeszcze
węglarek, ciężkie lokomotywy spalinowe TEM2 oraz specyficzna,
niepowtarzalna atmosfera kolei przemysłowych. |
- Łączka pod Opolem
- Tranzyt pociągów ZSRR przez Polskę
- Śmigielska kolej wąskotorowa odchodzi - w dal
- Śmigiel 2002
- Jak budować realistycznie wyglądające modele kolei i jej otoczenia —
część V
|
To już ostatnia część cyklu porad dla modelarzy
kolejowych chcących upodobnić swoje modele i makiety do wyglądu
maksymalnie zbliżonego do oryginałów. Dziś zajmiemy się metodami
„postarzania” miniaturowego taboru. Na wystawach modelarskich i
domowych gablotach niemal w stu przypadkach na sto możemy
oglądać modele taboru nieskazitelnie czyste tak, jak je „fabryka
stworzyła”. O ile w przypadku niektórych wagonów osobowych lub
bardziej zadbanych elektrowozów, czy ogólnie mówiąc modeli
prezentowanych wyłącznie w gablotach, taki stan rzeczy od biedy
można uznać, to w przypadku modeli eksponowanych w ruchu na
makiecie razi to już nienaturalnym wyglądem. Szczególnie dotyczy
to parowozów i wagonów towarowych, które w oryginale są z reguły
bardzo mocno zabrudzone. Ale nawet i zadbane wagony,
elektrowozy, czy lokomotywy spalinowe w naturze też nie są
sterylnie czyste (rdza z klocków hamulcowych, smary). Propozycje
sposobów doprowadzenia modeli do realistycznego wyglądu
znajdziecie na naszych łamach. |
-
Forum klubowe i ogłoszenia
|
|
|
|