- Od redakcji
- Jak to robią inni, czyli koleje historyczne w Czechach
- Imprezy roku 2001 - kolej gnieźnieńska

-
Listy do redakcji
- Magistrala węglowa Śląsk - porty - część 2
  Przedstawiamy drugą część monografii magistrali łączącej górnośląski okręg przemysłowy z portami Bałtyku. W tej części znajdziecie dzieje tej linii w czasie wojny oraz po wyzwoleniu do chwili obecnej. Po wojnie nastąpiła niewielka zmiana w przebiegu magistrali.

Ponieważ nie  trzeba było już omijać terenu Wolnego Miasta Gdańska, główne potoki przewożonych magistralą towarów skierowano prostszą trasą od Maksymilianowa przez Tczew i Gdańsk do Gdyni, degradując do roli linii lokalnej przedwojenny odcinek przez Lipową Tucholską i Kościerzynę. W tej części prezentujemy także kilka ciekawych zdjęć z okresu przedwojennego, a na wkładce - oryginalne plany stacji Herby Nowe ukazujące kolejne fazy jej modernizacji.

- "Clayton" - echo pamięci

W drugiej części opracowań dotyczących popularnych wagonów spalinowych SN61 odpoczniemy trochę od danych technicznych i statystyk. Nasz młody współpracownik Rafał Roskosz próbuje odtworzyć pewien klimat, jaki zafascynował go, kiedy przed laty odbywał wiele podróży tymi wagonami po terenach północnej Polski. Przenieśmy się zatem razem z nim w niezbyt odległe lata i odbądźmy nostalgiczną podróż w czasie. W następnym numerze przeanalizujemy obsługę wagonami SN61 w latach osiemdziesiątych, jak i odwiedzimy grudziądzką "szopę" - jedną z ostatnich twierdz tych maszyn.

- Wieluńska kolej wąskotorowa

Kolejka wieluńska, czynna do 1987 roku, była miejscem niezbyt często odwiedzanym przez kolejowych fanów. Trudno to wytłumaczyć zważywszy fakt, że do samego końca kolej ta nie poddała się jakiejkolwiek modernizacji i prowadziła ruch wyłącznie starym taborem. Prezentujemy niezbyt znaną historię tej kolei, jej tabor i obiekty. Wszystko to okraszone dużą porcją zdjęć, niestety, głównie czarnobiałych.

- Tabor kolei wieluńskiej
- Jak budować realistycznie wyglądające modele kolei i jej otoczenia - część 3

W tej części miniporadnika dla modelarzy-realistów przedstawiamy sposoby na poprawę wyglądu modeli budynków na naszych makietach. Większość modelarzy ogranicza się do posklejania fabrycznych zestawów i poumieszczania ich na makiecie. Tak prezentowane budownictwo razi skrajną sztucznością i pstrokatymi kolorami polistyrenowych wyprasek. Tymczasem w oryginale budownictwo kolejowe, zwłaszcza w epoce parowozów, rzadko lśniło nienaganną czystością, a na ogół pokryte było warstwami sadzy i innych brudów. Jak to odtworzyć w modelu prezentujemy w treści tego artykułu.

- Ogłoszenia i forum klubowe