













|
-
Od redakcji
- Jak to robią inni, czyli koleje historyczne w Czechach
- Imprezy roku 2001 - kolej gnieźnieńska
- Listy do redakcji
- Magistrala węglowa Śląsk - porty - część 2
|
Przedstawiamy drugą część
monografii magistrali łączącej górnośląski okręg przemysłowy
z portami Bałtyku. W tej części znajdziecie dzieje tej linii w
czasie wojny oraz po wyzwoleniu do chwili obecnej. Po wojnie
nastąpiła niewielka zmiana w przebiegu magistrali.
|
|
|
|
Ponieważ nie trzeba było już omijać
terenu Wolnego Miasta Gdańska, główne potoki przewożonych
magistralą towarów skierowano prostszą trasą od
Maksymilianowa przez Tczew i Gdańsk do Gdyni, degradując do
roli linii lokalnej przedwojenny odcinek przez Lipową
Tucholską i Kościerzynę. W tej części prezentujemy także
kilka ciekawych zdjęć z okresu przedwojennego, a na wkładce
- oryginalne plany stacji Herby Nowe ukazujące kolejne fazy
jej modernizacji.
|
- "Clayton" - echo pamięci
|
W drugiej
części opracowań dotyczących popularnych wagonów spalinowych
SN61 odpoczniemy trochę od danych technicznych i statystyk.
Nasz młody współpracownik Rafał Roskosz próbuje odtworzyć
pewien klimat, jaki zafascynował go, kiedy przed laty
odbywał wiele podróży tymi wagonami po terenach północnej
Polski. Przenieśmy się zatem razem z nim w niezbyt odległe
lata i odbądźmy nostalgiczną podróż w czasie. W następnym
numerze przeanalizujemy obsługę wagonami SN61 w latach
osiemdziesiątych, jak i odwiedzimy grudziądzką "szopę" -
jedną z ostatnich twierdz tych maszyn. |
-
Wieluńska kolej wąskotorowa
|
/3.jpg) Kolejka
wieluńska, czynna do 1987 roku, była miejscem niezbyt często
odwiedzanym przez kolejowych fanów. Trudno to wytłumaczyć
zważywszy fakt, że do samego końca kolej ta nie poddała się
jakiejkolwiek modernizacji i prowadziła ruch wyłącznie
starym taborem. Prezentujemy niezbyt znaną historię tej
kolei, jej tabor i obiekty. Wszystko to okraszone dużą porcją
zdjęć, niestety, głównie czarnobiałych. |
- Tabor kolei wieluńskiej
- Jak budować realistycznie
wyglądające modele kolei i jej otoczenia - część 3
|
W
tej części miniporadnika dla modelarzy-realistów
przedstawiamy sposoby na poprawę wyglądu modeli budynków na
naszych makietach. Większość modelarzy ogranicza się do
posklejania fabrycznych zestawów i poumieszczania ich na
makiecie. Tak prezentowane budownictwo razi skrajną sztucznością
i pstrokatymi kolorami polistyrenowych wyprasek. Tymczasem w
oryginale budownictwo kolejowe, zwłaszcza w epoce parowozów,
rzadko lśniło nienaganną czystością, a na ogół pokryte
było warstwami sadzy i innych brudów. Jak to odtworzyć w
modelu prezentujemy w treści tego artykułu. |
-
Ogłoszenia i forum klubowe
|

|
|
|