|
-
Od redakcji
- Aktualności
- Z naszej biblioteki
- Magistrala węglowa Śląsk - porty - część 1
|
Linia kolejowa łącząca Herby Nowe poprzez Zduńską Wolę,
Inowrocław, Bydgoszcz, Kościerzynę z Gdynią była największą
inwestycją kolejową przedwojennej Polski. Dzięki jej budowie
kraj nasz uzyskał najkrótsze połączenie górnośląskiego okręgu
przemysłowego (poprzez stację Tarnowskie Góry) z portami
morskimi w Gdyni.
|
|
|
|
Ciekawostką jest też
fakt, że była to jedyna tak duża linia kolejowa będąca pod
zarządem prywatnym. Przedstawiamy pierwszą część historii
tej magistrali obejmującą okres międzywojenny, a więc genezę
jej powstania, historię budowy i pierwsze lata eksploatacji.
Jednocześnie zapraszamy do odwiedzenia zachowanego
niezelektryfikowanego odcinka tej linii od Maksymilianowa do
Gdyni, gdzie jeszcze w wielu miejscach zachował się niemal
niezmieniony do dziś jej wygląd i charakterystyczny klimat
polskich kolei z lat trzydziestych.
|
- Parowozy serii Ty23 - część 3
|
W poprzednich dwóch numerach KMiD przedstawiliśmy monografię
parowozu Ty23 kładąc główny nacisk na stronę historyczną,
natomiast opis techniczny traktując dość pobieżnie. W tym
numerze proponujemy coś dla koneserów: bardzo szczegółową
analizę konstrukcji lokomotywy oraz próbę odtworzenia
historii malowań i oznakowań tego parowozu od wersji
fabrycznych aż po ostatnie lata eksploatacji. Dodatkowo
dla miłośników kolejowych statystyk przygotowaliśmy wykaz
przebiegów służb bez mała wszystkich egzemplarzy pracujących
po wojnie zarówno na PKP, jak i w przemyśle. Kilka luk w tym
zestawieniu może uda się uzupełnić z pomocą naszych
Czytelników. Szczegółowy opis techniczny uzupełniamy także
nową porcją zdjęć i rysunków. |
-
Wagony spalinowe serii SN61
|
Wagony SN61 - popularne
"gance" lub "claytony" - stały się
kultowymi pojazdami trakcyjnymi PKP jeszcze za swojego żywota.
Trudno się dziwić, skoro po odejściu parowozów praktycznie
stały się najstarszymi pojazdami trakcyjnymi w ruchu
pasażerskim. Zresztą przez wiele lat dzieliły razem z
"kopciuchami" obsługę lokalnych pociągów osobowych i były
bardzo charakterystycznym elementem wielu polskich lini
kolejowych, stacji i lokomotywowni. W tym numerze
przedstawiamy pierwszą część przygotowanych materiałów
dotyczących tej serii, tj. historię tych wagonów, ich opis
techniczny, analizę malowań i oznaczeń w poszczególnych
okresach eksploatacji oraz szczegółowe rysunki obu wersji
wraz ze schematami malowań. Miłośników statystyk ucieszy
zapewne wykaz przebiegu służb wszystkich maszyn tej serii,
choć podobnie, jak w przypadku Ty23 - posiadający nieco braków
i luk.
|
- Kolej parkowa w Chorzowie
- Roco BR58 - PKP Ty1
|
Rozpoczynamy nowy cykl modelarski prezentujący modele
fabryczne taboru, budynków i urządzeń, które mogą mieć
zastosowanie przy budowie modelu polskich kolei.
Zaproponujemy zestaw podstawowych przeróbek i uzupełnień
niezbędnych do tego, aby fabryczny model uzyskał wygląd
przypominający jego "polską wersję". Materiały uzupełnione
będą rysunkami i zdjęciami zarówno modeli (przed i po
przeróbkach), jak i polskich oryginałów. Jako pierwszy
proponujemy przerobić na Ty1 znany model parowozu BR58
austriackiej firmy Roco w skali H0. W przygotowaniu mamy
materiały dotyczące nastawni bramowych, wież ciśnień,
parowozowni i kolejnych modeli taboru. |
-
Jak budować realistycznie wyglądające modele kolei i jej otoczenia
- Ogłoszenia i forum klubowe
|
|
|
|