|
- Od redakcji
- Aktualności
- Katowickie Citadisy
- Nowy rozkład jazdy
- Znikające szyny
- Czyżby znów powtórka z historii ?
- Requiem dla Konotopu
- Imprezy z pociągami specjalnymi "Wiosna 2001"
|
Okres od kwietnia do czerwca b.r. obfitował (jak na polskie
realia oczywiście) w mnogość jazd pociągami specjalnymi dla
miłosników kolei. Kluby z Pomorza, Katowic i niedawno powstały
"Niezależny" Romana Witkowskiego dosłownie prześcigały się
w ofertach. |
|
|
|
Miało to oczywiście swoje dobre i złe strony. Dobre
- bo polscy hobbysci mogli wreszcie nasycić się starą
koleją po latach posuchy, złe - bo imprezy były
organizowane w niewielkich odstępach czasu, co przy
taryfach narzuconych przez monopolistę PKP spowodowało
bardzo szybko niewypłacalność większości zainteresowanych,
którzy raczej do ludzi zamożnych nie należą. Skutek
był taki, że na kolejnych przejazdach uczestników
można było policzyć na palcach obu rak. Dodatkowo
organizatorzy chyba nie do końca przemyśleli daty
swoich imprez. Jazda nieczynnym szlakiem zarośniętym
po pas lub po szyję zielskiem (maj, czerwiec) mało
komu przynosi satysfakcję (wiekszość uczestników
robi zdjecia, a fotografowanie pociągu w połowie
zakrytego przez bujną roślinność, to nie jest to,
o czym hobbyści by marzyli). |
- Parowozy serii Ty23 - cześć 2
|
Przedstawiamy drugą cześć monografii najliczniejszych
polskich parowozów towarowych. Po raz pierwszy w Polsce
publikujemy pełne listy i dzieje lokomotyw przejętych
przez okupantów niemieckich i sowieckich podczas drugiej
wojny światowej. Przedstawione dane, to wynik wieloletnich
żmudnych badań i dociekań autora. Przedstawiamy też
wykazy parowozów zwróconych Polsce po wojnie, jak też
złomowanych za granicą. Na zakończenie zamieszczamy
oczywiście dokładne rysunki różnych wersji parowozu
i jego barwny poster. Nie jest to jeszcze ostatnia część.
Przygotowywane jest uzupełnienie materiałów dostarczonych
przez Bogdana Pokropińskiego o dane i fotografie będące
w zbiorach innych autorów. Zamieścimy je w następnym
numerze. |
- Koniec epoki Górnośląskich Kolei Wąskotorowych
|
W poprzednim numerze KMiD zamieściliśmy sporo materiałów
dotyczacych górnośląskich "ciasnych torów", przypominających
lata świetności tych kolei. Niestety, poza cyrkowym
pociągiem turystycznym, waskotorówka ta nie wykonuje
już żadnej pracy. Utrata ostatniego klienta, czyli
Elektrowni "Chorzów", pozbawiła kolej dosłownie z dnia
na dzień zatrudnienia. Dodatkowo, wskutek niezwykle
efektywnego działania band złodziei złomu, niezwykle
szybko znika ona fizycznie z powierzchni ziemi (patrz
felieton "Znikające szyny"). Przedstawiamy Wam relację
z ostatnich tygodni normalnej pracy kolejki wraz z
fotografiami nieistniejących już miejsc jej pracy
(Kopalnia Węgla Kamiennego "Siemianowice", część
Elektrowni "Chorzów"). |
- Jak budować realistycznie wyglądające modele kolei i jej otoczenia
|
Wizyta na którejś z wystaw "modelarstwa" kolejowego
w naszym kraju sprawia przygnębiające wrażenie. Piszę
w cudzysłowie, ponieważ trudno nazwać modelarstwem
poustawianie na makiecie sklejonych, niepomalowanych
"domków" i czyściutkiego, fabrycznego taboru.
W kilkuczęściowym cyklu porad modelarskich spróbujemy
zachęcić Czytelników do zajęcia się urealnieniem
swoich kolekcji. Opiszemy, na czym polega naszym zdaniem
różnica między modelarstwem, a zabawą "w kolejkę".
Przedstawimy sprawdzone w praktyce sposoby doprowadzania
modeli budynków, urządzeń, terenu i pojazdów do wyglądu
łudząco przypominającego oryginały - oczywiście
oryginały polskich kolei, co niemal zawsze będzie
wymagało przeróbek modeli fabrycznych lub częściowego,
a czasem nawet całkowicie samodzielnego ich wykonania.
|
- Urok modeli kolejowych 2001
- Przebudowa modelu BR120 na ST44 w skali TT
- Światła końcowe wagonów osobowych
- Ogłoszenia i forum klubowe
|
|
|
|