- Z kraju
- "Claytonem" do Wałcza
- Wspaniały, opływowy Pm36 - wciąż tajemniczy
Wokół parowozu Pm36 - najsłynniejszej, polskiej konstrukcji z lat międzywojennych - narosło wiele mitów i legend, często mijających się z rzeczywistością. W cyklu "moje refleksje ..." znany specjalista od historii naszego taboru kolejowego - Tadeusz Suchorolski - wydobywa na światło dzienne wiele nieznanych faktów dotyczących tej lokomotywy.
- Najpiękniejsze linie kolejowe Polski: "Ostbahn",
   czyli polski odcinek dawnej niemieckiej "Kolei Wschodniej"

Nazwa "Ostbahn" początkowo obejmowała całą sieć głównych i bocznych linii kolejowych na północy obecnego terytorium Polski. Później jednak, nazwą tą zaczęto określać tylko główną linię magistralną z Berlina przez Piłę, Tczew, Malbork do Królewca. Po II wojnie światowej większość tej linii znalazła się w granicach naszego kraju, z tym, że charakter magistrali zachowały tylko dwa fragmenty: od Kostrzyna do Piły oraz z Tczewa do Malborka. Pozostałe odcinki zostały zdegradowane do roli linii lokalnych. "Ostbahn", a zwłaszcza jej część od Kostrzyna do Krzyża stała się bardzo popularną linią wśród miłośników kolei. Częściowo z tego powodu, że zdołała oprzeć się elektryfikacji, pozostając ostatnią w Polsce magistralą "bez drutów", częściowo z powodu utrzymywania się tam starego taboru. Do końca lat 80-tych można było tam spotkać parowozy i wagony motorowe SN61, a do ostatnich lat była to jedna z ostatnich enklaw "gagarinów", czyli lokomotyw spalinowych ST44.

- Wagony techniczno-gospodarcze PKP
- Bydgosko-wyrzyskie koleje wąskotorowe

Położona w pobliżu "Ostbahn-u" sieć 600mm kolei wąskotorowych, zwanych bydgosko-wyrzyskimi, była jedną z największych pod względem obszaru i długości linii siecią wąskotorową w Polsce. Takie nazwy, jak Białośliwie, Łobżenica, Nakło czy Koronowo znane są każdemu miłośnikowi "ciasnych torów". Od kilku lat, ruch pociągów na tych kolejach jest wstrzymany, a większość linii rozebrano. Pozostał tylko odcinek od Białośliwia do Łobżenicy, co do losów którego nie podjęto do dziś żadnych decyzji. Historię tych kolei, początkowo, jako dwóch osobnych: bydgoskiej i wyrzyskiej, później, jako jednej całości, a także opis jeżdżącego tam taboru zamieszczamy na stronach 30-52.

- Najstarsze parowozy górnośląskich kolei wąskotorowych
- Polski akcent w Poznaniu
- Oryginał i model: spalinowa lokomotywa towarowa ST44 - część II: model

Model lokomotywy BR120 niemieckiej firmy Gützold bez większych problemów możemy nabyć na giełdach modelarskich. Jak przerobić ten model na popularnego, polskiego "gagarina", krok po kroku opisujemy dla Was na stronach 59-66.

- Ogłoszenia drobne
- Forum klubowe