













|
- Z kraju i zagranicy
- Eksperymenty estetyczne
- "Plandampf" Jaworzyna - Kamieniec
- Ostatnie enklawy pary w Polsce: Bydgoszcz Główna
|
Węzeł
kolejowy w Bydgoszczy był w latach 60-tych i 70-tych miejscem licznych
pielgrzymek fanów trakcji parowej z całego świata. W tamtejszej
parowozowni stacjonowało bodajże najwięcej serii parowozów w Polsce.
Jeśli uwzględnimy jeszcze maszyny przybywające z innych lokomotywowni
oraz odbywające próbne jazdy po naprawach w tamtejszych ZNTK, to okaże
się, |
|
|
|
że w Bydgoszczy można było praktycznie spotkać
większość serii parowozów pracujących na PKP! Jeśli
dodamy do tego wspaniałą architekturę kolejową to
otrzymamy porcję wrażeń, która zachwyci każdego fana
epoki pary. Węzeł bydgoski i jego parowozy przybliży Wam
materiał w dwóch opracowaniach na stronach 8 - 29. |
- Bydgoszcz przed laty. Krótki rys historyczny węzła, parowozowni i warsztatów
- Parowozy serii Pm 2
|
Z węzłem bydgoskim nierozerwalnie splatają się dzieje
najlepszego parowozu pośpiesznego na PKP - Pm2. Dawna seria
niemiecka BR03 była przez maszynistów ochrzczona mianem
"księżniczki" z racji eleganckiej sylwetki i płynnej
jazdy. Warto tu dodać, że przez szereg lat była to
najszybsza lokomotywa pasażerska na naszych kolejach. Szkoda,
że jedyny za-chowany egzemplarz tej serii stoi zimny w
warszawskim Muzeum Kolejnictwa. Monografię parowozu Pm2 uzupełnioną
ponad 20-toma, w większości dotąd nie publikowanymi zdjęciami
znajdziecie na stronach 30 - 37. |
- Modele parowozów w rozmiarze H0 Pm2 i BR 03
- Żnińska kolej wąskotorowa
|
Położona
w pobliżu Bydgoszczy Żnińska Kolej Dojazdowa jest ostatnią
czynną koleją wąskotorową na PKP o prześwicie toru 600mm.
Do niedawna można było tam spotkać ostatni sprawny parowóz
na tę szerokość toru: Px38-805. Dzieje tej kolejki oraz
opis taboru wraz z unikalnymi fotografiami i rysunkami
zamieszczamy na stronach 39 - 57. |
- Tabor kolei żnińskiej
- Reportaż z wystawy dioram w Muzeum Techniki w Warszawie
(lipiec - wrzesień 2000)
- Spalinowa lokomotywa towarowa ST44 - oryginał i model
(cz.I)
|
Po
wycofaniu z ruchu ostatnich parowozów lokomotywa spalinowa ST44
zwana potocznie "Gagarinem" stała się niezwykle
popularnym pojazdem trakcyjnym PKP, obiektem niemal kultowym, zwłaszcza
wśród młodszych miłośników kolei. Wychodząc naprzeciw temu
zja-wisku, zamieszczamy obszerny materiał dotyczący oryginału jak
również sposobu dokonania przeróbki modelu BR120 firmy Gützold
na ST44 w rozmiarze H0. |
|
|
|
|