|
- Aktualności z kraju
- Spotkanie na wąskim torze- Kujawy 2000
- Dobre wieści z Rud
- Szynobusem przez Kaszuby
- Pożegnanie linii Wrocław- Świdnica
- Dieslem do Żagania
- Parowozem do Pińczowa
- Ostatnie enklawy pary w Polsce: Sierpc
|
Mały węzeł kolejowy w Sierpcu był jednym z ostatnich miejsc w Polsce,
które zachowało aż do końca lat 80-tych niemal nieskażony klimat
dawnej kolei parowej a parowozy niepodzielnie królowały na okolicznych
szlakach.
|
|
|
|
O historii tamtejszej
parowozowni, stacji i linii, oraz o sierpeckich parowozach piszemy
obszernie na stronach 20-35. |
- Sierpc i jego parowozy przed laty
- Sierpc i okolice dziś
- Niespodziewana wycieczka do Lubonia
- Wąskotorowa Kolej Wilanowska
|
Kolej
Wilanowska była jedna z kilku wąskotorowych kolei dojazdowych w
aglomeracji warszawskiej. Najpierw jako samodzielna, później w składzie
Kolei Grójeckiej, aż do roku 1971 służyła mieszkańcom Wilanowa,
Konstancina i okolic. Materiały o tej kolei, które publikujemy, stano wią
skrót jednego z rozdziałów książki pana Bogdana Pokropińskiego o
Warszawskich Kolejach Dojazdowych, która to książka przez 10 lat nie
mogła znaleźć wydawcy ! Bez komentarza... |
- Tabor Kolei Wilanowskiej
- Pierwsze wąskotorowe wagony motorowe w Polsce
- Statystyki taboru Kolei Wilanowskiej
- Była Kolej Wilanowska po 1945 roku
- Parowóz serii Pd5
- Parowóz pomnik Pd5 przy Technikum Kolejowym w Warszawie
|
Przed
Technikum Kolejowym w Warszawie stoi parowóz-rarytas w skali
światowej. Jedyny na świecie zachowany egzemplarz pruskiej
serii S6. Kilkadziesiąt sztuk tych lokomotyw służyło na
PKP jako seria Pd5 aż do końca lat pięćdziesiątych.
Obszerny materiał dotyczący tej ciekawej konstrukcji, oraz
opis modelu tego parowozu zamieszczamy na stronach 57-63. |
- Wagony towarowe, kryte firmy PIKO w wersji PKP
|
Wśród
modelarzy kolejowych w Polsce krąży duża ilość modeli
towarowych wagonów krytych G04 i G05 byłej NRD-owskiej firmy PIKO,
zarówno w barwach PKP jak i innych zarządów. Wagony te w dużych
ilościach pracowały niedawno jeszcze na naszych kolejach. Jak upiększyć
i poprawić te modele i jak je oznakować zgodnie z polskimi normami
czytaj na stronach 64-71. |
|
|
|
|